Nowy wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, zajmie się gospodarką wodną

Arkadiusz Marchewka

13 grudnia br. oficjalnie zaprzysiężony został nowy rząd RP pod przewodnictwem Donalda Tuska. Jako sekretarz stanu i wicepremier infrastruktury debiutuje w nim poseł Arkadiusz Marchewka. 37-letni przedstawiciel Koalicji Obywatelskiej zajmie się gospodarką morską, gospodarką wodną oraz żeglugą śródlądową. W mediach społecznościowych nowy wiceminister zapowiada walkę o odbudowę i rozwój podległych mu działów.

Kim jest Arkadiusz Marchewka?

Urodzony w Szczecinie, Arkadiusz Marchewka w 2009 r. ukończył studia licencjackie na Wydziale Ekonomicznym Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, a rok później uzyskał tytuł magistra stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Szczecińskim. Sześć lat później na tej samej uczelni obronił tytuł doktora nauk ekonomicznych. Na stronie Ministerstwa Infrastruktury czytamy również, że był stypendystą programu Millennium Leadership realizowanego przez Atlantic Council.

Arkadiusz Marchewka był dwukrotnie wybierany na radnego Szczecina i trzykrotnie na posła VIII, IX oraz X kadencji Sejmu. Pierwszych szlifów w administracji nabierał jako asystent wicemarszałka województwa zachodniopomorskiego, później pracował w spółce Polskie Terminalne.

W trakcie swej parlamentarnej kariery nowy wiceminister infrastruktury pełnił już funkcję wiceprzewodniczącego Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz wiceprzewodniczącego Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Był też członkiem sejmowej Komisji Finansów Publicznych.

Reorganizacja resortów

Obecny minister infrastruktury będzie koordynować działy nie od zawsze ze sobą związane administracyjnie. Przypomnijmy, że gospodarka wodna w ostatnich latach przerzucana była między ministerstwami niczym Czarny Piotruś. Po latach funkcjonowania w strukturach Ministerstwa Środowiska, w 2018 r. została włączona do utworzonego zaledwie trzy lata wcześniej Ministerstwa Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej (MGWiŻŚ), zajmującego się również rybołówstwem.

W 2020 r. kontrowersyjny resort został jednak zlikwidowany, a gospodarka wodna znalazła się pod zwierzchnictwem Ministra Klimatu. Pozostałe działy wcielono do Ministerstwa Infrastruktury. Zaledwie po miesiącu od tych zmian, gospodarkę wodną przesunięto również do MI. Jednocześnie 13 listopada 2020 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie RM w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.

Czym będzie zajmować się nowy wiceminister infrastruktury?

W ramach obowiązujących przepisów Arkadiusz Marchewka, jako sekretarz stanu odpowiedzialny będzie m.in. za utrzymanie, rozwój oraz zarządzanie śródlądowymi drogami wodnymi. To zadanie obejmuje przygotowanie prac studialnych oraz koncepcji ekonomicznych, prawnych i organizacyjnych. W ramach gospodarki wodnej w jego gestii znajdzie się ocena realizacji zadań inwestycyjnych organów państwowych oraz kontrola przeprowadzanych projektów.

Ponadto, nowy wiceminister infrastruktury przejmie odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem powodziowym oraz przeciwdziałanie skutkom suszy, jak również przygotowanie koncepcji dotyczących zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków. Według przyjętego w 2020 r. rozporządzenia jego zadaniem powinno być również prowadzenie działań zmierzających do utworzenia Głównego Urzędu Inwestycji Morskich.

Największe wyzwania stojące przed wiceministrem infrastruktury

Arkadiusz Marchewka nie ma przed sobą łatwego zadania. W spadku po poprzednim rządzie wiceminister infrastruktury otrzymuje przede wszystkim budzący szerokie kontrowersje projekt przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Przypomnijmy, że opublikowany w listopadzie br. raport Najwyższej Izby Kontroli wykazał rażące błędy i daleko idącą niegospodarność w procesie planowania i realizacji pierwszych faz projektu. We wnioskach końcowych NIK wezwał Ministra Infrastruktury do przeprowadzenia ewaluacji Programu Wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” i wzmocnienia mechanizmów kontroli zarządczej.

Kolejnym problemem jest utrzymująca się od dłuższego czasu niżówka hydrologiczna w wielu regionach Polski. 30 listopada br. Państwowa Służba Hydrologiczna wydała kolejne ostrzeżenie dotyczące stanu zagrożenia w siedmiu województwach. Na tle innych krajów europejskich Polska jest krajem o ubogich zasobach wodnych, co częściowo wynika z nieracjonalnej gospodarki wodnej. Wśród wyzwań dla nowego gabinetu znajdują się również m.in. zły stan wód powierzchniowych i przybrzeżnych, czy niedoinwestowane śródlądowe szlaki wodne. Na „świeczniku” jest również rozbudowa portu w Świnoujściu, która spotyka się z protestami ze strony niemieckiej.

Z drugiej strony, optymizmem napawa fakt, że zarówno nowy premier RP, jak i wiceminister infrastruktury ds. gospodarki wodnej, morskiej i żeglugi śródlądowej pochodzą z Pomorza. Być może osobiste sympatie odegrają pozytywną rolę w przyszłych decyzjach nowego rządu.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!