Artykuł sponsorowany Fundacja Digital University


Badanie Świadomości Ekologicznej Be.Eco

Be.Eco

Nauczyciele i uczniowie czują się odpowiedzialni za kształtowanie ekologicznej przyszłości. Tak wynika z Badania Świadomości Ekologicznej przeprowadzonego przez Fundację Digital University oraz Fundację Deloitte w ramach programu Be.Eco. Co więcej społeczności szkolne wierzą, że każdy ma wpływ na otaczający nas świat, ale jego skuteczną ochronę zapewnią jedynie wspólne wysiłki.

Szkoła bastionem zielonej zmiany

Badanie Be.Eco pokazuje, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele są świadomi swojej kluczowej roli w walce ze zmianą klimatu. Większość nauczycieli (69 proc.) i ponad połowa uczniów szkół średnich (58 proc.) wierzy w siłę pojedynczych osób i wpływ ich działań na przyszłość planety. Jednocześnie nauczyciele (57 proc.) i uczniowie techników i liceów (53 proc.) krytycznie oceniają działania rządów i instytucji, co podkreśla potrzebę zaangażowania w działania systemowe. Przy tym, aż 55 proc. nauczycieli i ponad jedna trzecia uczniów dostrzega potencjał w lokalnych działaniach ekologicznych. Co więcej wszystkie badane grupy (62 proc.) wierzą w transformację ekologiczną napędzaną przez duże firmy i siłę młodzieżowego aktywizmu. To pokazuje, jak ważna jest współpraca w kontekście przeciwdziałania zmianie klimatu.

Powstrzymanie zmiany klimatu oraz dewastacji środowiska, to nie jest jedno wielkie działanie, ale milion małych aktywności, które wspólnie do niego prowadzą. Najlepiej zacząć je od własnego podwórka, pobliskiego strumienia, lasu, łąki czy ogródka, co da poczucie sprawczości i pozytywną perspektywę. Wszystkim nam zależy, żeby nasze dzieci w swoich małych, codziennych działaniach, miały poczucie, że realnie mogą zmienić otaczający świat na lepsze, wiedziały, jak to robić i chciały podjąć wysiłek – mówi Halina Frańczak, Członkini Zarządu Fundacji Deloitte Polska, Partnera Głównego Ogólnopolskiego Programu edukacyjnego Be.Eco.

Wodne Sprawy 10 2024 23
zdj. Fundacja Digital University

Uczniowie i nauczyciele: potrzebujemy edukacji klimatycznej

Ogólnopolskie Badania Świadomości Ekologicznej Be.Eco [1] ukazuje podejście do zmiany klimatu uczniów oraz nauczycieli. Poznanie nastrojów społeczności szkolnych jest niezbędne do zaprojektowania działań edukacji ekologicznej szytej na miarę. Fundacja sprawdziła jak postrzegana jest zmiana klimatu, czy martwi ona uczestników badania, kto ich zdaniem za nią odpowiada. Zbadano także skąd czerpana jest wiedza o ekologii i choć pierwsze miejsce należy do mediów społecznościowych, pozytywnie zaskakuje, że uczniowie eksplorują ten temat na lekcjach.

Jest to dla nas świetna wiadomość, ponieważ pokazuje zapotrzebowanie na nasz program. Wynika to z faktu, że w podstawie programowej wciąż brakuje pogłębienia tych ważnych tematów. Dowiedzieliśmy się też jakie działania wspierające grono pedagogiczne w tym obszarze byłyby najbardziej pożądane. Tym mocniej motywuje nas to do dalszej wytężonej pracy i rozwijania programu Be.Eco – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.

Trwa trzecia edycja projektu Be.Eco, w którym nauczyciele mogą wzbogacić wiedzę z obszaru ekologii i klimatu, aby uzupełnić podstawę programową o ten ważny społecznie wątek. Program przygotowany przez Fundację Digital University kierowany jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Nauczyciele korzystają z warsztatów online i materiałów dydaktycznych.


[1] Ogólnopolskie Badania Świadomości Ekologicznej Be.Eco ukazuje podejście do zmiany klimatu uczniów oraz nauczycieli. Poznanie nastrojów społeczności szkolnych jest niezbędne do zaprojektowania działań edukacji ekologicznej, dlatego Fundacja Digital University sprawdziła jak postrzegana jest zmiana klimatu, czy martwi ona uczestników badania, kto ich zdaniem za nią odpowiada. W badaniu wzięło udział 267 nauczycieli oraz ponad tysiąc uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.

Be.Eco to odpowiedź Fundacji Digital University na potrzebę edukacji ekologicznej i klimatycznej w szkole. Jego celem jest wyposażenie społeczności szkolnych w aktualną, popartą badaniami naukowymi wiedzę oraz kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych dzieci i młodzieży. Czekają na nich webinary i warsztaty online, scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne oraz możliwość uzyskania certyfikatu Nauczyciela/Nauczycielki Przyszłości wręczany łącznie z zaświadczeniem o podniesieniu kwalifikacji zawodowych. Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover