Czy samochody będą miały paszporty ekologiczne?

paszporty ekologiczne

Dekarbonizacja transportu jest jednym z kluczowych zadań mających doprowadzić do realizacji unijnych celów klimatycznych. Szacuje się, że transport generuje około 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE. Czy paszporty ekologiczne będą w tym pomocne? Aby ograniczyć emisje Rada Europejska 12 kwietnia 2024 r. przyjęła stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie nowych przepisów dotyczących emisji z samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, tzw. rozporządzenie Euro 7. Wdrożenie nowelizacji jest niezbędne, aby uregulować emisje z samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r.

Cele klimatyczne UE w zakresie transportu

Porozumienie paryskie zobowiązuje państwa członkowskie do działań, które uczynią Unię Europejską neutralną klimatycznie do 2050 r. W tym celu UE chce do 2030 r. zredukować wszystkie swoje emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. w porównaniu z emisjami z 1990 r. Kolejnym krokiem jest dalsze zmniejszanie emisji do 2050 r. Sektor transportu, aby wpisać się w ten nurt, musi przejść transformację, która do wyznaczonej daty zlikwiduje 90 proc. jego emisji.

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronach Komisji Europejskiej redukcja emisji w przypadku transportu postępuje wolniej niż w innych sektorach gospodarki. W celu jej skuteczniejszego wdrażania podejmowane są dodatkowe działania, mające na celu reformę transportu w kierunku bardziej ekologicznym.

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z transportu jest wyzwaniem globalnym. W tym celu również Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła globalną strategię dekarbonizacji transportu lądowego, a więcej informacji na ten temat można znaleźć w jednym z poprzednich artykułów: Globalna strategia dekarbonizacji transportu przyjęta przez ONZ.

Rozporządzenie Euro 7

Rozporządzenie Euro 7 jest częścią kompleksowej strategii Komisji Europejskiej na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności z 2020 r. oraz planu działania na rzecz eliminacji zanieczyszczeń z 2021 r. Zostało ono przedstawione przez KE 10 listopada 2022 r. Rada i Parlament Europejski wypracowały wstępne porozumienie polityczne do dokumentu 18 grudnia 2023 r.

W dniu 19 kwietnia 2023 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2023/851 mające zaostrzyć normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych. Przewiduje ono 100 proc. redukcji emisji do 2035 r. zarówno dla samochodów osobowych, jak i dla samochodów dostawczych. Podczas gdy przemysł będzie przygotowywał się do tej zmiany – oznaczającej, że od 2035 r. na rynku wewnętrznym nie mogą pojawiać się nowe spalinowe samochody osobowe i dostawcze – pojazdy takie będą już dostępne. Inne pojazdy spalinowe (ciężarówki, autobusy i inne maszyny ciężkie) będą nadal produkowane, nawet po tej dacie.

Przepisy Euro 7 są niezbędne, aby uregulować emisje gazów cieplarnianych z samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r. Inne przepisy tego rozporządzenia (np. dotyczące hamulców, opon i trwałości akumulatorów) będą stosowane w przypadku nowych, bardziej ekologicznych samochodów osobowych i dostawczych także po 2035 r.

Paszporty ekologiczne dla samochodów?

Zgodnie z przyjętym rozporządzeniem Euro 7 dla każdego pojazdu będzie wystawiany ekologiczny paszport. Dokument będzie miał formę cyfrową i będzie źródłem informacji o efektywności środowiskowej pojazdu w momencie jego rejestracji, w tym o poziomie dopuszczalnych wartości emisji zanieczyszczeń, emisji CO2, zużyciu paliwa i energii elektrycznej, zasięgu pojazdu przy zasilaniu energią elektryczną i mocy silnika spalinowego lub elektrycznego oraz trwałości akumulatora i innych powiązanych wartościach. Dane środowiskowe poszczególnych typów pojazdów mają być udostępniane ich użytkownikom.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy?

Po przyjęciu przez Radę Europejską stanowiska Parlamentu Europejskiego dokument zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii i wejdzie w życie dwudziestego dnia po upublicznieniu.

Data, od której rozporządzenie będzie stosowane, zależy od rodzaju pojazdu i wynosi:

  • 30 miesięcy w przypadku nowych typów samochodów osobowych i dostawczych oraz 42 miesiące w przypadku nowych samochodów osobowych i dostawczych;
  • 48 miesięcy w przypadku nowych typów autobusów, samochodów ciężarowych i przyczep oraz 60 miesięcy w przypadku nowych autobusów, samochodów ciężarowych i przyczep;
  • 30 miesięcy w przypadku nowych układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych montowanych w samochodach osobowych i dostawczych oraz 48 miesięcy w przypadku montowanych w autobusach, samochodach ciężarowych i przyczepach.
Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover