Jedną z popularniejszych form rekreacji jest wypoczynek nad wodą. Niestety bardzo często jest on utrudniony przez różnego rodzaju ogrodzenia lub inne przeszkody uniemożliwiające dostęp do wód. Dlatego warto wiedzieć do jakich wód i w jakim zakresie powinniśmy mieć zagwarantowany dostęp oraz jakie środki mogą być zastosowane w przypadku pojawienia się utrudnień.

Powszechne korzystanie z wód

Jednym z podstawowych praw przysługujących każdemu jest, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r., poz. 2556 z późn. zm.), prawo do powszechnego korzystania ze środowiska. Jedną z jego form jest zaś prawo do powszechnego korzystania z wód mające swoje umocowanie w art. 32 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2023 r., poz. 1478). Zgodnie z postanowieniami ust. 1 tego przepisu przysługuje ono każdemu, obejmując prawo do korzystania z publicznych śródlądowych wód powierzchniowych, morskich wód wewnętrznych oraz z wód morza terytorialnego, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

Natomiast w myśl ust. 2 tego przepisu „Powszechne korzystanie z wód służy do zaspokajania potrzeb osobistych, gospodarstwa domowego lub rolnego, bez stosowania specjalnych urządzeń technicznych, a także do wypoczynku, uprawiania turystyki, sportów wodnych oraz, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, amatorskiego połowu ryb.” Z przywołanych rozwiązań wynika więc, że prawo do powszechnego korzystania z wód we wskazanym zakresie przysługuje każdemu. Jeżeli zaś jest ono łamane, to w stosunku do sprawcy naruszenia powinny być zastosowane konsekwencje prawne. Te zaś mogą być zróżnicowane.

Środki administracyjne mające gwarantować dostęp do wód

W pierwszej kolejności należy przytoczyć postanowienia art. 232 ust. 1 Prawa wodnego zgodnie, z którym „Zakazuje się grodzenia nieruchomości przyległych do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych oraz do brzegu wód morskich i morza terytorialnego w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar”. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego przepisu „Właściciel nieruchomości przyległej do wód objętych powszechnym korzystaniem jest obowiązany zapewnić dostęp do wód w sposób umożliwiający to korzystanie. Części nieruchomości umożliwiające dostęp do wód wyznacza wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze decyzji”.

Jeżeli zatem nad brzegami rzek lub jezior spotkamy w półtorametrowym pasie przeszkody utrudniające do nich dostęp, to z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy stwierdzić, że zostały zrobione z naruszeniem prawa (wyjątki od tej reguły dozwolone są z uwagi na względy bezpieczeństwa oraz w strefach ochronnych ujęć wody).

W celu przywrócenia stanu zgodnego z prawem powinniśmy zawiadomić o tym organ gminy, która z urzędu musi wydać decyzję wyznaczającą strefę dostępu do wód. Oczywiście prawa pojedynczego obywatela są ograniczone i z faktu dokonania zgłoszenia nie wynika automatycznie, że będziemy aktywnie uczestniczyć w takim postępowaniu. W orzecznictwie przyjmuje się bowiem, że „Legitymację do bycia stroną postępowania administracyjnego prowadzonego w celu wyznaczenia dostępu do wód objętych powszechnym korzystaniem w sposób umożliwiający to korzystanie, posiada wyłącznie właściciel nieruchomości, która zostaje wyznaczona jako umożliwiająca dostęp do wody.” (Wyrok WSA w Gdańsku z 27.02.2020 r., III SA/Gd 857/19, LEX nr 2939056).

W związku z tym przyjmuje się, że „Podmiot zgłaszający brak dostępu do wody nie jest stroną w rozumieniu art. 28 k.p.a. i nie może w sposób wiążący określać działek, na których ten dostęp będzie się odbywał, czyli zgodnie z jego interesem faktycznym. Właściwym do wyznaczenia konkretnych działek zapewniających dostęp do wody jest bowiem wyłącznie działający z urzędu organ administracji kierujący się zasadą powszechnego korzystania z wód oraz dobrem publicznym.” (Wyrok WSA w Gdańsku z 27.02.2020 r., III SA/Gd 857/19, LEX nr 2939056). Ale już stowarzyszenia np. wędkarskie mogą domagać się wszczęcia postępowania w takiej sprawie na podstawie art. 31 Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.), uczestnicząc jednocześnie na prawach strony. Obowiązywanie tego przepisu w omawianej kategorii spraw nie zostało bowiem ograniczone.

Niezależnie jednak od tego, piszący skargę do gminy na podstawie art. 221 K.p.a. powinien, zgodnie z postanowieniami art. 237 par 1. K.p.a., zostać poinformowany o sposobie jej rozpatrzenia bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca. Jeżeli w tym czasie postępowanie nie zostałoby zakończone wydaniem decyzji, to na zasadach ogólnych wynikających z art. 10 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r., poz. 902 z późn. zm.) zgłaszający będzie mógł uzyskać informacje o sposobie zakończenia postępowania. Dlatego nie można załamywać rąk, spotykając utrudnienia nad brzegami, tylko informować o tym organy gmin.

Oczywiście dostęp do linii brzegowej nie będzie miał charakteru nieograniczonego. Związany jest on bowiem tylko z korzystaniem z wody i nie wykracza poza pas wzdłuż linii brzegowej. Dlatego nie będzie obejmował np. dojazdu do niej w dowolnym miejscu. W takim przypadku korzystanie z cudzej nieruchomości wykraczałoby bowiem poza ramy powszechnego korzystania z wód. Zagwarantowanie dostępu do wód nie może odbywać się kosztem właścicieli nieruchomości przyległych. Dlatego w art. 233 ust. 3 Prawa wodnego określono, że „Właścicielowi nieruchomości, o którym mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie odpowiednio od właściciela wód albo właściciela hydrologiczno-meteorologicznych urządzeń pomiarowych, a właścicielowi nieruchomości, o którym mowa w ust. 2 – z budżetu gminy, na warunkach określonych w art. 469”.

Dostęp do wód
Dostęp do wód 1

Środki karne sankcjonujące utrudnienia w dostępie do wód

Utrudnienie w dostępie do brzegu, oprócz deliktu administracyjnego, stanowi również wykroczenie. Na podstawie art. 477 pkt 11 Prawa wodnego, kto wbrew przepisowi art. 233 ust. 2 nie zapewnia dostępu do wody w sposób umożliwiający powszechne korzystanie z wód popełnia wykroczenie, które podlega karze grzywny. Natomiast zgodnie z art. 478 pkt 2 Prawa wodnego popełnia wykroczenie, kto wbrew przepisowi art. 232 ust. 1 grodzi nieruchomości przyległe do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych lub do brzegu wód morskich lub morza terytorialnego w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu lub zakazuje lub uniemożliwia przechodzenie przez ten obszar.

W związku z tym, o spotkanych utrudnieniach trzeba zawiadomić także właściwe organy, które powinny podjąć dalsze działania. W przypadku drugiego z opisanych wykroczeń sprawa jest prosta – może być za nie wymierzony mandat. Zgodnie bowiem z postanowieniami par. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie wykroczeń, za które pracownicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, wykonujący kontrolę gospodarowania wodami, są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego oraz warunków i sposobu wydawania upoważnień do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz.U. z 2020 r., poz. 1285) za wykroczenie określone w art. 478 pkt 2 Prawa wodnego może być wymierzony mandat.

W przypadku wykroczenia z art. 477 pkt 11 Prawa wodnego takiej możliwości nie ma. Dlatego sprawa będzie musiała trafić do sądu.

Konkluzje

W związku z tym, spotykając przeszkody utrudniające dostęp do wód, należy podejmować działania wynikające z przywołanych przepisów prawa. W przyszłości warto jednak rozważyć poszerzenie zakresu uprawnień mandatowych przysługujących pracownikom Wód Polskich. Może to bowiem wpłynąć na przyspieszenie usuwania barier w dostępie do wód.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover