Katastrofa ekologiczna – uwarunkowania prawne

Katastrofa ekologiczna

Ostatnio w przekazie medialnym często pojawia się określenie katastrofa ekologiczna, np. w kontekście zdarzeń rozgrywających się w zlewni Odry. Są one trudne do przewidzenia, a ich skala niemal niemożliwa do oszacowania. Pojęciem tym posługują się zarówno publicyści, jak i organy władzy państwowej. Najlepszym dowodem zakorzenienia tego pojęcia w języku prawnym jest uchwała Senatu RP z dnia 8 września 2022 r. w sprawie katastrofy ekologicznej na rzece Odrze (M.P. z 2022 r., poz. 877), w tytule której pojawia się określenie katastrofa ekologiczna.

Dlatego też z punktu widzenia praktyki, warto zastanowić się nad tym, jakie przesłanki, w świetle obowiązujących przepisów prawa, muszą zostać spełnione, by określenie to użyte zostało poprawnie. Jest to o tyle istotne, że brak w prawie jego bezpośredniej definicji. To zaś sprzyja wątpliwościom interpretacyjnym.

Stan klęski żywiołowej

W związku z tym, pojawia się potrzeba ustalenia, kiedy można mówić o wystąpieniu katastrofy ekologicznej z punktu widzenia obowiązujących rozwiązań prawnych. Jak już wspomniano, przepisy prawa nie znają takiego pojęcia, jednak w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2017 r., poz. 1897 z późn. zm.) wskazuje się, że przez klęskę żywiołową rozumie się katastrofę naturalną lub awarię techniczną, której skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznym obszarze, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz specjalistycznych służb i formacji pod jednolitym kierownictwem.

Dlatego z punktu widzenia znamion klęski żywiołowej istotne staje się ustalenie, kiedy występuje katastrofa naturalna lub awaria techniczna.

Katastrofa naturalna i awaria techniczna

Zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o stanie klęski żywiołowej katastrofą naturalną jest zdarzenie związane z działaniem sił natury, w szczególności wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowanie ekstremalnych temperatur, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi albo też działanie innego żywiołu.

W związku z tym mogłoby się wydawać, że wszystkie działania związane ze zwalczaniem klęsk żywiołowych powinny być podejmowane na podstawie jednej ustawy. W praktyce jednak jest inaczej. Przykładem takiego rozproszenia kompetencji może być ochrona przed powodzią, za którą, zgodnie z postanowieniami art. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2024 r., poz. 1087), odpowiadają Wody Polskie.

Awaria techniczna

Natomiast przez awarię techniczną, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o stanie klęski żywiołowej, rozumie się gwałtowne, nieprzewidziane uszkodzenie lub zniszczenie obiektu budowlanego, urządzenia technicznego lub systemu urządzeń technicznych, powodujące przerwę w ich używaniu lub utratę ich właściwości. Jednak również w tym przypadku występuje rozproszenie przepisów stanowiących podstawę zwalczania awarii.

W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r., poz. 54 z późn. zm.) znajduje się bowiem definicja poważnej awarii, przez którą – zgodnie z postanowieniami art. 3 pkt 23 tego aktu prawnego – rozumie się zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem. Szeroki zakres kompetencji w tym zakresie mają organy Inspekcji Ochrony Środowiska.

Awaria może też stanowić źródło szkody w środowisku w rozumieniu art. 6 pkt 11 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. z 2020 r., poz. 2187 z późn. zm.). W takim przypadku zachodzi konieczność podjęcia działań zapobiegawczo-naprawczych. Za ich prawidłową realizację w praktyce odpowiedzialne będą organy Dyrekcji Ochrony Środowiska. Przedstawione rozproszenie kompetencji w zakresie zwalczania katastrof naturalnych i awarii technicznych niestety może mieć istotny wpływ na skuteczność ochrony środowiska. W związku z tym niezbędne jest podjęcie działań unifikujących rozwiązania prawne w omawianym zakresie.

Katastrofa budowlana

Analizując podstawy prawne mogące znajdować zastosowanie w przypadku zdarzeń mogących mieć wpływ na stan środowiska, nie można zapominać również o przepisach budowlanych. Zgodnie z postanowieniami art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 t., poz. 735) katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów. Natomiast w myśl ust. 2 przywołanego przepisu nie jest katastrofą budowlaną:

1) uszkodzenie elementu wbudowanego w obiekt budowlany, nadającego się do naprawy lub wymiany;

2) uszkodzenie lub zniszczenie urządzeń budowlanych związanych z budynkami;

3) awaria instalacji.

Pamiętanie o tych rozwiązaniach jest o tyle istotne, że zmiany w środowisku mogą być również skutkiem zdarzeń kwalifikowanych jako katastrofa budowlana. Jednocześnie posłużenie się przesłankami negatywnymi może ułatwić działania podmiotów odpowiedzialnych za skuteczną ochronę środowiska.

Katastrofa ekologiczna

Z przytoczonych rozwiązań wynika więc, że do powstania stanu klęski żywiołowej może dojść zarówno w wyniku zdarzeń o charakterze naturalnym, takich jak np. erupcja wulkanu, jak i w wyniku działalności człowieka korzystającego ze środowiska. Awarie są zaś efektem działalności człowieka. Z przywołanych przepisów wynika również, że podstawowymi przesłankami wskazującymi na wystąpienie katastrofy jest niezamierzoność oraz gwałtowność zniszczenia. Przesłanki te zbliżone są do tego, co potocznie określa się mianem katastrofy ekologicznej.

W związku z tym, mogą być one wykorzystane przy ustalaniu jej znaczenia. Jednocześnie jednak, biorąc pod uwagę co raz częstsze występowanie zdarzeń kwalifikowanych jako katastrofy ekologiczne, warto rozważyć wprowadzenie rozwiązań o charakterze porządkującym, określającym relacje pomiędzy działaniami podejmowanymi przez organy odpowiedzialne za zwalczanie poszczególnych rodzajów katastrof ekologicznych. W ramach tych prac szczególnie uzasadnione wydaje się doprecyzowanie przepisów dotyczących porozumienia w sprawie przekazywania informacji pomiędzy organami, odpowiedzialnymi za podejmowanie działań zwalczających stan katastrofy ekologicznej.

Dotychczasowe doświadczenia wskazują bowiem, że największe nieprawidłowości występują w tym właśnie zakresie. Jednocześnie opóźnienia w przepływie informacji skutkują obniżeniem efektywności działań o charakterze zapobiegawczym. W wielu przypadkach prowadzi to do wystąpienia negatywnych następstw i w efekcie czego możliwe są już tylko działania naprawcze. Te zaś z reguły cechują się mniejszą skutecznością.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover