Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 – prace nad projektem

Krajowy Program Żeglugowy

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, pod numerem ID118, zamieszczony został projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu rozwoju pod nazwą: Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 (KPŻ2030).

Strategia dla sektora transportu wodnego śródlądowego

Sektor transportu wodnego śródlądowego nie posiada obecnie dokumentu planistycznego, na wzór wytycznych dla transportu kolejowego czy drogowego. Dlatego przygotowywany projekt KPŻ2030 ma umożliwić planowanie rozwoju transportu wodnego śródlądowego do 2030 r. oraz wypełnić istniejącą lukę w polityce rozwoju. Zatem, zgodnie z założeniami, Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 ma być pierwszym w Polsce dokumentem planistycznym dla sektora żeglugi śródlądowej.

Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 – cel

Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 jest dokumentem obejmującym planowanie, działania i inwestycje w zakresie transportu wodnego śródlądowego w perspektywie do 2030 r. Odnosi się on zarówno do podniesienia konkurencyjności i wykorzystania transportu wodnego śródlądowego, m.in. poprzez zapewnienie Dobrych Warunków Nawigacyjnych (DWN) na użytkowanych transportowo odcinkach szlaków wodnych, do kształtowania otoczenia dla rozwoju rynku sektora żeglugi śródlądowej oraz gospodarczej aktywizacji obszarów położonych nad drogami wodnymi. Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 ma przyczynić się do rozwoju całego sektora poprzez kształtowanie warunków do rozwoju terminali śródlądowych oraz poprawę ochrony środowiska przez obniżenie emisyjności statków i rozwój systemów zarządzania ruchem (RIS).

Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 to:

  • zapewnienie DWN;
  • rozwój rynku w sektorze transportu wodnego śródlądowego;
  • wspieranie partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju dróg wodnych.

Zakres interwencji KPŻ2030 odnosi się do następujących odcinków dróg wodnych:

  • E30 – Odrzańska Droga Wodna, odcinek od Gliwic do zespołu portów morskich Szczecin i Świnoujście
  • E40 – Wisła na odcinku Toruń-Gdańsk.

Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 ma być podstawowym dokumentem planistycznym dla żeglugi śródlądowej, realizującym strategię rozwoju sektora, o której mowa w załączniku do uchwały nr 105 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. w sprawie przyjęcia Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. (M.P. poz. 1054). Poza wskazanymi w nim obszarami rozwoju sektora wodnego nie ma dokumentu spełniającego wymogi tematycznego warunku podstawowego dla żeglugi śródlądowej. Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 realizować będzie cele określone w załączniku do uchwały nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.) (M.P. poz. 260).

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury, po wdrożeniu KPŻ2030, ilość ładunków transportowanych śródlądowo może wzrosnąć nawet o 30% względem roku 2015. Ponadto zakłada się, że najintensywniej użytkowana będzie Odra, w szczególności dotyczy to zaplecza portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Korzystne zmiany prognozuje się również na Wiśle, a transport ładunków będzie odbywał się na odcinku Toruń – Port Morski Gdańsk oraz w obsłudze portów morskich Gdynia oraz Elbląg.

Planowany efekt założeń proponowanych przez Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030

Efektem realizacji programu będzie:

  • rozwój sektora żeglugi śródlądowej poprzez kształtowanie warunków na rzecz rozwoju terminali śródlądowych oraz włączenie go do systemu transportu intermodalnego;
  • wzrost wykorzystania dróg wodnych przez biznes oraz żeglugę pasażerską;
  • obniżenie emisyjności statków żeglugi śródlądowej;
  • cyfryzacja sektora;
  • rozwój kapitału ludzkiego – wzrost zainteresowania edukacją i karierą w branży transportu wodnego.

Środki finansowe UE na lata 2021-2027

Pod koniec maja 2018 r. Komisja Europejska przedstawiła pakiet rozporządzeń dotyczących nowej perspektywy finansowej na lata 2021-2027. Państwa członkowskie zostały zobowiązane, w ramach polityki spójności, do wypełnienia tzw. warunków podstawowych – horyzontalnych oraz tematycznych. W ramach warunków tematycznych dla sektora transportu ustalono kompleksowe planowanie na odpowiednim poziomie. Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 stanowić będzie element niezbędny do wypełnienia warunku podstawowego dla uzyskania dofinansowania inwestycji transportowych na projekty żeglugowe ze środków Unii Europejskiej w perspektywie finansowej 2021-2027.

O tym jak zapewniane jest bezpieczeństwo na morzu można przeczytać w artykule “Bezpieczeństwo morskie efektem troski o czystą i bezpieczną żeglugę“.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover