Między nicią a nurtem – rozmowa z Justyną Rożek o modzie, która szanuje wodę

moda

Estetyka, która nie drenuje zasobów. Forma, która nie przemija. I ubrania, które mają wartość nie tylko wizualną, lecz także środowiskową. Justyna Rożek – projektantka mody i laureatka tegorocznego konkursu Designers Play Sustain – opowiada o pracy z materiałami z drugiego obiegu, tworzeniu rzeczy naprawdę trwałych i o tym, dlaczego najcenniejszym gestem wobec planety może być… naprawa zamiast zakupu. W rozmowie z Agnieszką Hobot tłumaczy, jak miłość do ubrań można przełożyć na konkretne działania na rzecz ochrony zasobów wodnych, i to nie jutro, ale dziś.

A.H.: Realizuje Pani projekty od 2019 r. – skąd pomysł na modę cyrkularną i jakie wartości środowiskowe towarzyszą Pani podczas pracy?

J.R.: Projektując, kieruję się przede wszystkim jakością, trwałością i uważnym podejściem do materiałów. Od 2019 r. specjalizuję się w projektowaniu akcesoriów. To właśnie w tej dziedzinie najlepiej realizuję wartości, które są mi bliskie: tworzenie rzeczy dobrze zaprojektowanych, solidnych i wykonanych z szacunkiem do surowca. Na początku tego roku pojawiła się możliwość stworzenia w ramach konkursu Designers Play Sustain kolekcji ubrań wyłącznie z materiałów z drugiego obiegu. Potraktowałam to jako ciekawe wyzwanie i szansę na eksperymentowanie z nową formą pracy. Kolekcja Eternal Bloom to moja próba pokazania, że moda z drugiego obiegu może być nie tylko ekologiczna, ale także estetyczna i awangardowa. To doświadczenie tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, jak ważna jest odpowiedzialna moda, która łączy estetykę, trwałość i szacunek do zasobów.

moda
Zdj. Filip Okopny, Designers Play Sustain 2025, materiał dzięki uprzejmości Fundacji Play Sustain

A.H.: Moda odpowiada za zużycie olbrzymich ilości wody – w którym momencie zrozumiała Pani skalę tego zjawiska i czy zmieniło to coś w procesie projektowania?

J.R.: Od samego początku mojej przygody z projektowaniem postawiłam sobie jasny cel: tworzyć rzeczy ponadczasowe, funkcjonalne i jednocześnie awangardowe, które będą służyć człowiekowi przez długi czas. Wiem, że moda nie może być jedynie chwilową przyjemnością, ale powinna mieć trwałą wartość. Z czasem, poznając lepiej skalę wpływu przemysłu modowego na środowisko, szczególnie jeśli chodzi o zużycie wody, jeszcze mocniej utwierdziłam się w przekonaniu, że moja praca musi iść w stronę zrównoważonego projektowania. Dlatego dbam o to, aby każdy projekt był nie tylko estetyczny, ale przede wszystkim trwały i możliwy do naprawy.

A.H.: W praktyce Pani działania to upcykling, refashion i naprawy. Który z tych elementów uważa Pani za najbardziej skuteczny w ochronie środowiska?

J.R.: Każdy ze wspomnianych elementów ma swoją wartość, jednak z perspektywy projektantki i użytkowniczki to właśnie naprawa wydaje mi się najbardziej dostępna i realnie wpływająca na ochronę środowiska. Dla mnie kluczowe jest projektowanie z myślą o przyszłości, aby przedmiot można było łatwo odnowić, przekształcić lub przekazać dalej. To pozornie niewielka zmiana, ale jej efekt może być znaczący, jeśli stanie się powszechną praktyką wśród marek i konsumentów. Dobrze zaprojektowany produkt – czy to akcesoria, czy ubrania – wykonany z wysokiej jakości materiałów i utrzymany w ponadczasowej formie może służyć przez lata. Wystarczy dbać o jego stan i korzystać z możliwości renowacji.

moda
Zdj. Filip Okopny, Designers Play Sustain 2025, materiał dzięki uprzejmości Fundacji Play Sustain

A.H.: Czy obserwuje Pani, że zrównoważona moda staje się priorytetem dla marek i konsumentów, czy nadal bywa traktowana marginalnie, np. w porównaniu z walką z plastikiem?

J.R.: Z jednej strony widzę rosnące zainteresowanie zrównoważoną modą, zarówno w komunikacji marek, jak i w codziennych wyborach konsumentów. Z drugiej strony mam poczucie, że temat jest spychany na dalszy plan, szczególnie w zestawieniu z szybką i tanią modą, która wciąż dominuje na rynku. Problem plastiku jest bardziej oczywisty i widoczny. Łatwiej zrezygnować z jednorazowych opakowań niż przyjrzeć się swoim nawykom związanym z kupowaniem, noszeniem i wyrzucaniem ubrań. W modzie wyzwaniem jest nie tylko sam materiał, ale też tempo, ilość i sposób produkcji. Dlatego tak ważna jest edukacja i rozmowa o jakości, trwałości, naprawie i odpowiedzialnym podejściu do rzeczy.

A.H.: Jaką jedną zmianę – konkretną i możliwą do wprowadzenia jeszcze dziś – rekomenduje Pani: w szafie zwykłego konsumenta, w atelier projektanta lub w polityce firmowej, aby miłość do ubrań realnie przełożyć na ochronę zasobów wodnych?

J.R.: Zamiast kupować coraz więcej, warto zacząć od tego, co już mamy. Dbać o ubrania i dodatki, dawać im drugie życie poprzez naprawę i świadome użytkowanie. Projektanci mogą odegrać ważną rolę, tworząc rzeczy z myślą o długowieczności, tak by forma była nie tylko estetyczna, ale też funkcjonalna, trwała i ponadczasowa. Również duże marki powinny rozważyć ograniczenie liczby kolekcji na rzecz jakości, mniej modeli, ale wykonanych z większą dbałością. Każda z tych zmian, choć może wydawać się niewielka, przekłada się na realną oszczędność zasobów.

moda
Zdj. Filip Okopny, Designers Play Sustain 2025, materiał dzięki uprzejmości Fundacji Play Sustain

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!