Najpiękniejsze mosty świata – tu spotyka się technika, kultura i natura

najpiękniejsze mosty

Chociaż ich głównym zadaniem jest umożliwienie przejścia na drugi brzeg, same w sobie mogą być turystyczną atrakcją. Najpiękniejsze mosty świata przyciągają niezwykłym wyglądem, nietypowymi rozwiązaniami technicznymi i obietnicą niezapomnianych widoków. Mogą to być cuda nowoczesnej techniki, historyczne świadectwa swojej epoki, ale także niezwykłe przykłady współpracy człowieka i przyrody.

Mosty o nietypowej mechanice

Rolling Bridge jest jedną z atrakcji Paddington Basin w londyńskiej dzielnicy Paddington. Na pierwszy rzut oka może się wydawać niepozorny, zwłaszcza w porównaniu z wielkimi mostami na pobliskiej Tamizie. Wyróżnia go jednak unikalna konstrukcja. Zaprojektowany przez londyńskiego architekta Thomasa Heatherwicka jest przykładem architektonicznego maksymalizmu, który zaciera granicę między funkcją a formą.

Rolling Bridge składa się z ośmiu trójkątnych segmentów. Do poruszania mechanizmu użyto systemu siłowników hydraulicznych, które powodują podnoszenie i zwijanie kolejnych sekcji mostu na podobieństwo struktur organicznych. Przypomina to zwijającą się gąsienicę lub jakiś rodzaj egzotycznej rośliny. Dzięki nietypowej konstrukcji mechanizm pracuje niezwykle cicho, a po zwinięciu przyjmuje kształt ośmiokąta. To niezwykły przypadek, w którym przeciwne krańce mostu stykają się ze sobą lub – jak określa to sam Heatherwick – całują się.

Spektakl odbywa się tylko w środy i piątki w południe. Co ciekawe ten skomplikowany, podnoszony most nie przepuszcza żadnych łodzi – kanał w tym miejscu jest skrócony i zamknięty stalową barierką. Nie jest to więc szczególnie praktyczne rozwiązanie, ale nie o to chodzi. Liczy się widowisko, które stało się częścią londyńskiego krajobrazu.

W pewnym sensie przeciwieństwem Rolling Bridge jest holenderski Slauerhoffbrug w Leeuwarden. To konstrukcja niezwykle wydajna i praktyczna, przeznaczona do codziennego użytku. Chociaż sposób, w jaki się otwiera, jest równie pomysłowy.

Slauerhoffbrug jest zaliczany do mostów zwodzonych, ale konstrukcja nie otwiera się, jak można zakładać, na dwa boki. Zamiast tego cały fragment ulicy odchyla się o 90 stopni w jedną stronę. Temu nietypowemu rozwiązaniu Slauerhoffbrug zawdzięcza określenie latającego mostu. Po powrocie mostu do pozycji poziomej granica między nim i ulicą jest prawie niedostrzegalna. Za mechanizm odpowiedzialne są dwa cylindry hydrauliczne, które zostały umieszczone w jednym pylonie. Uruchamia się on 10 razy dziennie i jest w pełni zautomatyzowany. Takie rozwiązanie pozwala szybko otwierać i zamykać konstrukcję. Poza tym nie ogranicza wysokości przepływających statków i umożliwia płynny ruch naziemny.

Najpiękniejsze mosty świata z niesamowitymi widokami

Sky Bridge na Pulau Langkawi, w archipelagu Langkawi w Malezji, zalicza się do najpiękniejszych mostów świata, ale nie ze względu na wymyślną architekturę. Na pierwszy rzut oka ta kładka dla pieszych może się wydawać prosta, zwłaszcza w otoczeniu bogatej przyrody, jednak dla projektantów była nie lada wyzwaniem.

Łukowaty most jest zawieszony 686 m nad poziomem morza i rozciąga się na długości 125 m. Jego linia przebiega nad grzbietem drugiego najwyższego szczytu Pulau Langkawi – Gunung Mat Chinchang. Głównym atutem są tu widoki na las deszczowy rosnący na zboczach gór oraz na sąsiednie wyspy archipelagu. Podniebna konstrukcja składa się z prefabrykowanych elementów, które przetransportowano na wyspę za pomocą helikopterów i złożono na miejscu. To unikalny obiekt na skalę światową: platforma w kształcie zbliżonym do półksiężyca jest zawieszona na 8 kablach, wychodzących z pojedynczego pylonu mierzącego ponad 80 m.

Lekka konstrukcja ma swoje minusy – most może unieść tylko 200 osób jednocześnie. Warto zaryzykować zawrót głowy, żeby podziwiać niezapomniane widoki.

Równie pięknie jest wokół Henderson Waves w Singapurze. Ta kładka dla pieszych jest dużo solidniejsza, jak przystało na miejsce publiczne w jednym z najgęściej zaludnionych krajów świata. Henderson Waves to największy most dla pieszych w kraju: 274 m długości i 8 m szerokości. Wzniesiony 36 m nad trasą szybkiego ruchu, łączy zielone tereny parków Mount Faber i Telok Blangah Hill w Southern Ridges.

Do podziwiania są tu zarówno widoki, jak i sam oryginalny projekt architekta George’a L. Legendre’a. Na konstrukcji ze stali zbudowano drewnianą obudowę o charakterystycznym, falistym kształcie. Linia dobrze komponuje się z otaczającymi most górzystymi parkami. Tworzy też zaciszne nisze, które pozwalają schronić się przed słońcem i podziwiać widoki z wygodnych ławek. Oprócz trzech parków Singapuru, rozciągających się na obszarze 10 km2, z mostu można podziwiać również widok na charakterystyczną panoramę miasta.

najpiękniejsze mosty
zdj. Choo Yut Shing/Flickr

Mosty zakorzenione w naturze

Najpiękniejsze mosty świata nie muszą być dziełem architekta czy prestiżowego studia. W Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Południowej istnieją konstrukcje, które są częścią lokalnego ekosystemu. Łączą nie tylko miejsca, ale ludzi, którzy co roku je odnawiają, stosując metody przekazywane z pokolenia na pokolenie.

Most bambusowy w Kampong Cham w Kambodży prowadzi z miasta na wyspę Koch Paen, leżącą pośrodku rzeki Mekong. Składa się on z ok. 50 tys. bambusowych łodyg i ma niecały kilometr długości. Nie zobaczymy go jednak w porze deszczowej. Konstrukcja jest rozmontowywana pod koniec pory suchej, zanim wzbiorą wody Mekongu. Materiały są wykorzystywane w inny sposób lub zachowywane na następny rok. Kiedy poziom wód opada, mieszkańcy rozpoczynają budowę od nowa.

To jeden z niewielu mostów sezonowych na świecie. Mimo że jego konstrukcja wydaje się krucha, może unieść nie tylko ciężar pieszych, rowerów i motocykli, ale nawet małych samochodów. W ciągu dnia jest praktyczny i nie wzbudza większych emocji, ale nocą nabiera tajemniczego, eterycznego wyglądu, kiedy drogę między Kampong Cham i Koch Paen oświetlają specjalnie zamontowane lampiony.

Po drugiej stronie Pacyfiku, w prowincji Canas, w Peru, można podziwiać inną konstrukcję, która stanowi ważną część lokalnego dziedzictwa. Q’eswachaka oznacza w języku kechua most linowy. Ta unikalna konstrukcja rozciąga się na długość 28 m, na wysokości 30 m nad rzeką Apurimac, płynącą dnem kanionu. To ostatni most linowy budowany tradycyjnymi metodami Inków. Niegdyś takie konstrukcje stanowiły ważną sieć komunikacyjną w imperium władców z Cuzco.

Co roku most jest odnawiany przez okolicznych mieszkańców. Zwyczaj i umiejętności są tu przekazywane z pokolenia na pokolenie. Posługujący się językiem keczua mieszkańcy okolicznych wsi traktują coroczny zwyczaj jak ceremonię i okazję do dobrej zabawy. Zaczyna się od koszenia traw i zaplatania lin, które będą łączyć dwa brzegi Apurimac. Następnie społeczności spotykają się po dwóch stronach kanionu, przywiązują liny do skał i tworzą nowy most. Kiedy jest gotowy, przychodzi czas na wspólne świętowanie, tańce i ucztowanie. Most i rytuały związane z jego corocznym odnawianiem są od 2013 r. wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!