Czy wiesz, które statki zaliczają się do największych na świecie? Oto zestawienie gigantów morskich – kontenerowiec, lotniskowiec, czy statek wycieczkowy. Dowiedz się więcej o imponujących wymiarach i ciekawostkach na temat tych pływających olbrzymów!
(Nie)zatapialny statek-gigant
Wielkość i waga statków przyciągają uwagę od dawna. Od czasów, gdy pierwsze jednostki pływające wypłynęły na nieznane wody, człowiek stara się je nie tylko konstruować, ale także budować coraz większe i bardziej imponujące modele. Jednym z najważniejszych okresów dla rozwoju olbrzymich statków była druga połowa XIX wieku. To właśnie wtedy skonstruowany został Titanic – statek pasażerski wielkości pałacu, którego zatopienie znalazło się w czołówce katastrof morskich ery nowożytnej.
Titanic był kolosem o długości 269 metrów i wyporności wynoszącej prawie 50 tysięcy ton. Na jego pokładzie mogły przebywać aż 3464 osoby, cieszące się wszelkimi udogodnieniami, jakie oferowały luksusowe hotele tamtych czasów. Był jednym z trzech statków typu Olimpic – liniowców parowych zamówionych przez armatora White Star Line. Najmłodszy z całej trójki, Britannic, również zatonął podczas jednego z pierwszych rejsów. Tylko najstarszy Olimpic pływał na szlaku północnoatlantyckim przez ponad 20 lat.
Statek wycieczkowy jak z filmu
Nowym królem oceanów jest statek wycieczkowy Icon of the Seas. To największy statek pasażerski na świecie, mający ponad 364 metry długości i wyporność ponad 250 tysięcy ton brutto. Statek jest w stanie pomieścić ponad 7 tysięcy gości, a rejsy po Karaibach będą obsługiwane przez prawie 2,5 tysiąca członków załogi. Ikona Mórz wypłynie w dziewiczy rejs z Miami na Florydzie już w styczniu 2024 roku. Cena rejsu Icon of the Seas wynosi od ok. 1500 do 5500 euro.
Ten olbrzymi statek wycieczkowy to też niezapomniana przygoda dla swoich gości – Icon of the Seas ma mnóstwo atrakcji turystycznych i rozrywkowych, które sprawią, że pobyt na pokładzie stanie się fantastycznym doświadczeniem. Na 20 pokładach wycieczkowca znajduje się wielki pływający park wodny, 7 basenów, 40 restauracji, teatry, kluby nocne, a nawet lodowisko! To idealne miejsce zarówno dla rodzin jak i osób szukających aktywnego wypoczynku lub relaksu w luksusowych warunkach.
Największe jednostki pływające na świecie
Największe statki na świecie to nie tylko gigantyczne wycieczkowce. Wiele z tych kolosów jest obecnie używanych przez linie kontenerowe i przewozi towary z jednego końca świata na drugi. Jednym z nich jest Ever Alot – chiński kontenerowiec długości 400 metrów, szeroki na prawie 62 metry. Na jego pokładzie można przewieźć do 24 tys. kontenerów, czyli aż 240 tysięcy ton ładunku. Zużycie paliwa zostało ograniczone od minimum, co czyni Ever Alot jedną z bardziej ekologicznych maszyn tego typu.
Wśród olbrzymich pływających maszyn znajdują się także lotniskowce. Imponująco prezentuje się lotniskowiec USS Gerald R. Ford. Statek ten ma długość 337 metrów i wyporność ponad 100 tysięcy ton. Na jego pokładzie może zmieścić się nawet 90 samolotów i śmigłowców! Największym statkiem pływającym po oceanach jest Prelude FLNG – wysoka na osiem pięter platforma do wydobycia gazu ziemnego. Prelude ma długość 488 metrów (czyli ponad trzech boisk piłkarskich). Jednak nawet te rozmiary mogą w przyszłości przestać robić wrażenie.
Pływające miasto
Największe statki na świecie stanowią o sile i potędze dzisiejszej żeglugi. Ich rozmiary robią wrażenie, a każdy z tych olbrzymów jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię oraz różnego rodzaju udogodnienia dla załogi i pasażerów. Na horyzoncie widać już jednak kolejne projekty, przy których wspomniane wyżej kolosy nie będą aż tak imponujące. Jednym z nich jest projekt gigantycznego statku pasażerskiego o nazwie Pangeos, na pokładzie którego zmieści się nawet kilkadziesiąt tysięcy pasażerów.
Statek ma mieć ponad 500 metrów długości i 610 metrów szerokości, a kształtem ma przypominać olbrzymiego żółwia. W zamyśle projektantów ma on być pływającym miastem w którym oprócz luksusowych kabin znajdą się ekskluzywne wille i miejska infrastruktura. Koszt budowy statku oszacowano na 8 mld. dolarów, ale na rozpoczęcie prac przyjdzie nam jeszcze nieco poczekać. Stocznia mogąca pomieścić tak olbrzymią konstrukcję ma dopiero powstać, a budowa Pangeosa ruszy nie wcześniej niż w 2034 roku.