Komisja Europejska, a konkretnie Dyrekcja Generalna ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa (DG MARE) rozpoczęła roczne badanie w celu przeanalizowania potrzeb przemysłu gospodarki niebieskiej, istniejących programów akademickich oraz szkoleniowych i wynikających z nich luk w celu wypracowania lepszych rozwiązań politycznych na poziomie Unii Europejskiej.

Inicjatywa opiera się na założeniu, że przyszłość niebieskiej gospodarki zależy nie tylko od postępu technologicznego i ram politycznych, ale także od ludzi, którzy je wdrażają. Badanie uruchomione zostało we wrześniu 2024 r. i wzięło w nim udział 233 interesariuszy z różnych sektorów. Zakończenie zaplanowano na czerwiec 2025 r. Podsumowaniem ma być opracowanie ram kompetencji w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie umiejętności sektorowych i przekrojowych.

Ogólny kontekst

Niebieska gospodarka, obejmująca takie sektory, jak transport morski, turystyka, energia z morskich źródeł odnawialnych, biotechnologia morska i rybołówstwo, jest ważna z uwagi na zrównoważony wzrost gospodarczy i innowacje w Unii Europejskiej (UE). Oferuje potencjał w zakresie rozwoju gospodarczego, tworzenia miejsc pracy i zarządzania środowiskiem. Osiągnięcie tych celów wymaga jednak ludzi wyposażonych w umiejętności niezbędne do sprostania zmieniającym się wymaganiom.

Mając na uwadze powyższe, DG MARE zleciła przeprowadzenie analiz w celu zbadania umiejętności w niebieskiej gospodarce, określenia przyszłych potrzeb i przedstawienia praktycznych zaleceń dotyczących wspierania odpornej i integracyjnej siły roboczej. Wyniki badania są niezbędne do rozwoju niebieskiej gospodarki UE w obliczu takich wyzwań, jak zmiana klimatu, cyfryzacja i globalizacja.

Co to są niebieskie umiejętności?

Jednym z głównych celów badania jest wypracowanie spójnej, kompleksowej i wspólnej definicji niebieskich umiejętności. W ramach badania zaproponowano, aby niebieskie umiejętności odnosiły się do kompleksowego zestawu wiedzy, wartości, postaw, kompetencji i kwalifikacji, które pracownicy powinni nabyć, aby móc pracować, rozwijać i wspierać zrównoważony rozwój i wzrost niebieskiej gospodarki.

Umiejętności te obejmować powinny szeroki zakres dyscyplin oraz specjalistyczną wiedzę techniczną, specyficzną dla każdego sektora, a także kompetencje przekrojowe, np. znajomość oceanów, świadomość zrównoważonego rozwoju środowiska, biegłość w technologiach cyfrowych i zdolność do innowacji.

Rozwój niebieskich umiejętności powinien obejmować różne poziomy edukacji i szkoleń, od programów zawodowych po szkolnictwo wyższe i badania. Koncepcja uczenia się przez całe życie jest integralną częścią rozwoju umiejętności niebieskich, szczególnie że dynamiczna natura sektora morskiego wymaga ciągłej aktualizacji umiejętności i zdobywania wiedzy.

Badanie niebieskich umiejętności

Obecnie niebieska gospodarka zmaga się z wyzwaniami związanymi ze starzeniem się siły roboczej oraz brakiem pracowników, głównie w sektorach energii odnawialnej morskiej czy wyspecjalizowanej biotechnologii. Zatem niezbędne stało się wypracowanie strategicznego podejścia do rozwiązania problemu niedoborów umiejętności w sektorze niebieskim w UE.

Badanie ma na celu:

  • ustalenie wspólnego zrozumienia kluczowych pojęć, takich jak umiejętności niebieskie i niebieska gospodarka;
  • ocenę obecnego i przyszłego zapotrzebowania na umiejętności, obejmując zarówno tradycyjne, jak i rozwijające się sektory morskie;
  • identyfikację istniejących programów edukacyjnych i szkoleniowych związanych z nabywaniem umiejętności niebieskich, obejmujących formalne programy studiów, szkolenia zawodowe, kursy podnoszące kwalifikacje i inne inicjatywy budowania potencjału;
  • przeanalizowanie inicjatyw finansowanych przez UE w zakresie umiejętności niebieskich, w celu zidentyfikowania najlepszych praktyk i obszarów wymagających poprawy;
  • opracowanie ukierunkowanych rekomendacji mających na celu uzupełnienie zidentyfikowanych luk w umiejętnościach.

Rozpoczęte we wrześniu 2024 r. badanie objęło ankietyzacje 233 interesariuszy ze wszystkich sektorów niebieskiej gospodarki. W ramach badania przeanalizowano również ponad 200 prac naukowych oraz 77 projektów finansowanych przez Unię Europejską, wskazując trendy, np. rosnące zapotrzebowanie na umiejętności cyfrowe i zielone.

Wyniki ankiety – kluczowe ustalenia

Wyniki ankiety podkreślają trendy sektorowe w zakresie znaczenia umiejętności, odzwierciedlając priorytety i wymagania gospodarki niebieskiej w perspektywie krótko i długoterminowej:

  • umiejętności specyficzne dla sektora

W akwakulturze coraz bardziej ceniona jest wiedza teoretyczna, natomiast morska energetyka wiatrowa oraz budownictwo stoczniowe zmierzają w kierunku większego nacisku na umiejętności praktyczne.

Umiejętności zapobiegania ryzyku są wysoko cenione w turystyce i budownictwie okrętowym, a ich znaczenie spada w infrastrukturze.

Trendy te podkreślają ewoluujące specyficzne wymagania dla sektora, napędzane przez innowacje, potrzeby operacyjne i bezpieczeństwo.

  • ogólne umiejętności cyfrowe

Ogólne umiejętności cyfrowe rosną w budownictwie stoczniowym i morskiej energetyce wiatrowej, podczas gdy w turystyce i transporcie morskim pozostają na stabilnym, wysokim poziomie.

Rola komunikacji cyfrowej rośnie w niewielkim stopniu w rybołówstwie i budownictwie okrętowym, ale spada w morskiej energetyce wiatrowej.

Znaczenie cyberbezpieczeństwa zwiększa się w morskiej energetyce odnawialnej i transporcie morskim, podczas gdy działalność portowa pozostaje tutaj najwyższym priorytetem.

Trendy te podkreślają rosnące znaczenie umiejętności cyfrowych dla innowacji i zrównoważonego rozwoju we wszystkich sektorach.

  • zielone umiejętności

Wiedza na temat zrównoważonego rozwoju środowiska rośnie w infrastrukturze oraz turystyce. Działalność portowa i morska energetyka wiatrowa odnotowują niewielkie spadki w dłuższej perspektywie, co wskazuje na zmianę priorytetów.

Umiejętności w zakresie zarządzania środowiskiem i dotyczące jego ochrony zyskują na popularności w infrastrukturze i budownictwie stoczniowym.

Zasady gospodarki o obiegu zamkniętym są coraz bardziej cenione w infrastrukturze, budownictwie stoczniowym i turystyce.

  • umiejętności miękkie i przekrojowe

Zarządzanie projektami jest coraz bardziej popularne w infrastrukturze i akwakulturze.

Komunikacja i praca zespołowa są priorytetem w akwakulturze i turystyce, a adaptacyjność, odporność i zarządzanie ryzykiem w infrastrukturze i rybołówstwie.

Poziom znajomości oceanów wzrasta w rybołówstwie i transporcie morskim.

  • umiejętności biznesowe i menedżerskie

Rola zarządzania finansami jest coraz większa w infrastrukturze, niebieskiej biotechnologii i turystyce, przy czym działalność portowa pozostaje priorytetem.

Obsługa klienta dynamicznie rozwija się w infrastrukturze i biotechnologii niebieskiej, w działalności portowej i turystyce pozostaje stabilna, a mniejszą rolę klienta odnotowano w energetyce wiatrowej na morzu.

Przywództwo i myślenie strategiczne gwałtownie zyskują na znaczeniu w infrastrukturze, przy czym na czele tego kryterium pozostaje działalność portowa i akwakultura.

  • umiejętności wskazane przez respondentów

Umiejętności wskazane przez respondentów jako ważne dla ich sektorów, a nie uwzględnione we wstępnej liście zdefiniowanej w ramach ankiety to: bioinformatyka (sektor niebieskiej biotechnologii), przetwarzanie w dół łańcucha dostaw (sektory niebieskiej biotechnologii i morskiej energii odnawialnej), dekarbonizacja i zarządzanie śladem węglowym (sektor transportu morskiego), GIS (sektory akwakultury, rybołówstwa i morskiej energetyki wiatrowej), paliwa alternatywne (sektor transportu morskiego i morskiej energii odnawialnej).

  • nowe role i zawody

Badanie podkreśla transformacyjną zmianę w niebieskiej gospodarce, napędzaną przez technologię, zrównoważony rozwój i wyzwania branżowe. Nowe stanowiska, takie jak specjaliści ds. sztucznej inteligencji, doradcy ds. niebieskiego węgla i biotechnolodzy morscy, odzwierciedlają rosnące zapotrzebowanie na zaawansowaną wiedzę specjalistyczną i orientacje na środowisko naturalne.

  • programy edukacyjne i szkoleniowe

Respondenci wskazywali, że posiadają wiedzę o programach szkoleniowych w zakresie umiejętności niebieskich, przy czym dotyczą one głównie transportu morskiego, rybołówstwa i akwakultury.

Udział w szkoleniach w zakresie umiejętności niebieskich jest powszechny. Najczęściej są to warsztaty i webinaria. Ponadto zauważono lukę między szkoleniem teoretycznym a praktycznym – to drugie powinno być bardziej upowszechniane. Wskazywano potrzebę współpracy przemysłu z edukacją, a możliwości praktyczne i programy nauczania powinny być dostosowane do potrzeb sektora (obszary wymagające poprawy).

  • bariery i rozwiązania

Badanie zidentyfikowało kluczowe bariery rozwoju umiejętności w niebieskiej gospodarce, w tym wyzwania związane z zatrzymaniem talentów z powodu niskiej świadomości kariery i niejasnych ścieżek rozwoju zawodowego, ograniczonego finansowania szkoleń i ograniczeń czasowych.

Rozwiązania powinny skupić się na silniejszej współpracy przemysłu z edukacją i zwiększeniu finansowania w celu usunięcia barier w dostępie do szkoleń.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Komisji Europejskiej.


zdj. główne: TungArt7/Pixabay

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!