Plany gospodarowania wodami opadowymi we wszystkich dużych aglomeracjach

wodne sprawy

Pod koniec zeszłego roku Komisja Europejska opublikowała wniosek w sprawie nowelizacji dyrektywy Rady 91/271/EWG z 21 maja 1991 r. dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych, czyli tzw. dyrektywy ściekowej. Jako kluczową zmianę wskazuje się na obniżenie granic aglomeracji objętych przepisami ściekowymi z dotychczasowych 2000 RLM do 1000 RLM. Duży nacisk kładzie się również na redukcje substancji biogennych w ściekach oraz tzw. nowych zanieczyszczeń (mikroplastik, substancje PFAS, farmaceutyki, substancje hormonalne), a także na bezpieczeństwo komunalnych osadów ściekowych.

Nowe przepisy wskazują również na konieczność właściwego zarządzania wodami opadowymi na terenach zurbanizowanych. Definiują pojęcie spływu miejskiego oraz zakładają ograniczenie emisji zanieczyszczeń z wód opadowych poprzez wprowadzenie zintegrowanych planów gospodarowania tymi wodami. Projekt dyrektywy przedstawia wstępny harmonogram wdrażania planów. Określa okresy przejściowe, począwszy od skutecznego monitoringu gospodarowania wodami opadowymi w roku 2025 aż do konieczności posiadania gotowych dokumentów w roku 2040.

Jako cel główny planu gospodarowania wodami opadowymi wskazywane jest zmniejszenie zanieczyszczeń spowodowanych wodami pochodzącymi ze spływów miejskich. Wskazuje się, że w nowej dyrektywie szczególna uwaga zwrócona będzie na wdrożenie działań zapobiegawczych i minimalizujących spływy powierzchniowe. Równie istotne będzie wdrożenie rozwiązań opartych na zielonej infrastrukturze oraz optymalizacja istniejących systemów gromadzenia wód opadowych i lepsze zarządzanie jakością i ilością wody na obszarach miejskich.

Wdrożenie i realizacja planów mają przyczynić się do lepszej adaptacji miast do zmian klimatu. Projekt dyrektywy w tym miejscu wskazuje na bezpośrednie powiązania ze Strategią Różnorodności Biologicznej, która wspiera realizację zielono-błękitnej infrastruktury w miastach.

Plany mają być sporządzane na szczeblu lokalnym z uwzględnieniem specyficznych warunków hydrologicznych i meteorologicznych. Powinny opierać się na zintegrowanej ilościowej i jakościowej gospodarce wodnej w aglomeracji, z uwzględnieniem skutków urbanizacji i postępujących zmian klimatycznych. Oczekiwaniem Komisji jest opracowanie planów dla wszystkich miejsc, w których przelewy wód burzowych lub spływy miejskie stanowią zagrożenie dla stanu środowiska i zdrowia społeczeństwa.  Projekt zakłada, że państwa członkowskie będą zobowiązane do opracowania i wdrożenia planów gospodarki opadowej w aglomeracjach przekraczających 10 tys. RLM.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover