W unijnym pakiecie Gotowi na 55 oraz w unijnej strategii na rzecz bioróżnorodności 2030 podkreślono rolę, jaką sektory rolnictwa i leśnictwa będą odgrywać w przeciwdziałaniu zmianie klimatu, w ochronie środowiska oraz zachowaniu lub odbudowie różnorodności biologicznej. W dniu 13 sierpnia 2024 r. Dyrekcja Generalna ds. Środowiska Komisji Europejskiej opublikowała raport techniczny pod nazwą BIOCLIMA: Ocena strategii Unii Europejskiej w zakresie różnorodności biologicznej i klimatu.

Zawiera on przegląd i ocenę polityk UE w zakresie użytkowania gruntów w różnych celach, od leśnictwa i produkcji żywności, przez łagodzenie zmiany klimatu i ochronę różnorodności biologicznej, po ocenę jej wpływu na różnorodność biologiczną (np. stan ochrony gatunków oraz zasięg i stan ekosystemów), na zasoby oraz przepływy węgla. Opisuje on scenariusze, które dotyczą polityki i działań w zakresie użytkowania gruntów na rzecz ochrony różnorodności biologicznej oraz redukcji emisji w kontekście oszacowania ich wpływu na różne cele Europejskiego Zielonego Ładu. Raport dostępny jest na stronie internetowej Komisji Europejskiej.

Raport BIOCLIMA

Opublikowany 13 sierpnia 2024 r. raport zawiera odpowiedzi na pytania:

  • Jaki wpływ na różnorodność biologiczną ma planowane użytkowanie gruntów w ramach scenariusza referencyjnego (tj. w przypadku braku Gotowi na 55 i unijnej strategii ochrony różnorodności biologicznej) oraz w jaki sposób środki mające na celu osiągnięcie celów klimatycznych dla sektorów LULUCF wpłyną na różnorodność biologiczną w porównaniu ze scenariuszem referencyjnym.
  • Jaki byłby wkład rozwiązania alternatywnego w łagodzenie zmiany klimatu?
  • Jaki jest łączny wpływ polityki klimatycznej i różnorodności biologicznej na zmianę użytkowania gruntów i powiązane z tym emisje?
  • Które kombinacje łagodzenia zmiany klimatu i środków ochrony różnorodności biologicznej dają pozytywne efekty dodatkowe, a które mają przeciwstawny wpływ na użytkowanie gruntów i emisję gazów cieplarnianych?
  • Na co łączny wpływ ma polityka klimatyczna i dotycząca różnorodności biologicznej?
  • Które połączenia łagodzenia zmiany klimatu i środków ochrony różnorodności biologicznej przynoszą pozytywne skutki dodatkowe, a które mają przeciwstawny wpływ na różnorodność biologiczną?
  • Jakie są najważniejsze luki w danych i modelach, które należy wyeliminować? Czy ukierunkowane są na poprawę oceny zasobów węgla i wpływu polityk zagospodarowania przestrzennego na różnorodność biologiczną?

Raport jest wynikiem prac zleconych przez Dyrekcję Generalną ds. Środowiska Komisji Europejskiej.

Scenariusze w ramach raportu BIOCLIMA

Raport opisuje cztery różne zestawy scenariuszy, które odzwierciedlają politykę użytkowania gruntów w zakresie łagodzenia zmiany klimatu i ochrony różnorodności biologicznej. Należą do nich:

  • Scenariusz referencyjny;
  • Scenariusze polityki klimatycznej:
    • Scenariusz niskiego zapotrzebowania na biomasę;
    • Scenariusz wysokiego zapotrzebowania na biomasę;
    • Scenariusz dotyczący niskiej biomasy z polityką LULUCF;
  • Scenariusze polityki różnorodności biologicznej;
  • Zintegrowane scenariusze polityki.

Scenariusz referencyjny BIOCLIMA jest oparty bezpośrednio na oficjalnym scenariuszu referencyjnym Unii Europejskiej 2020, który był wykorzystywany do modelowania polityki UE w zakresie energii i klimatu. W scenariuszach polityki różnorodności biologicznej symuluje się potencjalne wdrożenie przepisów o przywracaniu przyrody, a także ochronę wszystkich starodrzewów i lasów.

Niektóre odpowiedzi na zadane pytania

Raport wskazuje, że w przypadku braku jakiejkolwiek polityki klimatycznej lub polityki dotyczącej różnorodności biologicznej, makroekonomiczne, demograficzne i technologiczne czynniki zmian mogą w dalszym ciągu wywierać presję na siedliska gatunków, co może skutkować spadkiem ich liczebności w perspektywie do połowy stulecia. Wyniki scenariuszy sugerują ochronę wszystkich istniejących starodrzewów i lasów pierwotnych, a także tych, które są bliskie uznaniu za starodrzewy, w połączeniu z gospodarką lasami naturalnymi z wydłużonym czasem rotacji (na przykład od 60 do 80 lat w lasach śródziemnomorskich, umiarkowanych lub brzozowych oraz od 90 do 110 lat w lasach borealnych), proponują kompromis pomiędzy utrzymaniem lasów produkcyjnych, przywróceniem emisji dwutlenku węgla do połowy XXI wieku i utrzymanie wystarczających siedlisk dla gatunków leśnych.

W perspektywie długoterminowej (do 2050 r.) korzyści netto w zakresie łagodzenia zmiany klimatu będą umiarkowane i wynikające ze zwiększonych wysiłków na rzecz ochrony i renaturyzacji poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z gospodarki leśnej.

Oczekuje się, że te zmiany w praktykach gospodarki leśnej wpłyną na obieg węgla w lasach na różne sposoby, w zależności od początkowej trajektorii procesów zarządzania oraz lokalnych warunków klimatycznych i glebowych.

Raport wskazuje, że cena emisji dwutlenku węgla może stworzyć zachętę finansową do ograniczenia wylesiania oraz do zmniejszenia intensyfikacji gospodarki gruntami uprawnymi i użytkami zielonymi w celu ograniczenia emisji z LULUCF. Autorzy raportu wskazują, że w ten sposób stworzona zostanie potencjalna synergia między polityką klimatyczną a polityką dotyczącą różnorodności biologicznej. Ponadto prognozowane systemowo spadki intensywnie zarządzanych gruntów uprawnych mogłyby przynieść pewne korzyści, gdyby wiązało się to ze zmniejszeniem intensywności gospodarowania, np. w wyniku działań renaturyzacyjnych.

Luki w danych i modelach

W raporcie wskazuje się, że jeśli chodzi o wskaźniki różnorodności biologicznej, skutki zmiany klimatu (zarówno w postaci zdarzeń ekstremalnych, takich jak pożary, jak i zmiany zasięgu gatunków) nie są obecnie uwzględniane w modelach, co oznacza, że zaobserwowane zjawiska z pewnością są niedoszacowane. Wskazuje się również, że kluczową luką w danych jest brak informacji na temat wpływu ograniczania stosowania nawozów i pestycydów na plony oraz przejścia z rolnictwa konwencjonalnego na organiczne.

Autorzy raportu wskazują, że w trakcie realizacji projektu BIOCLIMA opracowane zostały Plany Strategiczne Wspólnej Polityki Rolnej (WPR), które proponuje się wziąć pod uwagę przy opracowaniu w przyszłości nowych scenariuszy integrujących WPR i celów strategii Od pola do stołu.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover