Sezon żeglugowy 2024 w Polsce został oficjalnie otwarty, choć niektóre drogi wodne wciąż pozostają niedostępne dla żeglarzy z powodu przekroczenia bezpiecznych stanów wody lub trwających prac remontowych. Regionalne zarządy gospodarki wodnej poinformowały, które drogi wodne zostały już otwarte, a które nadal wymagają interwencji, zanim będą bezpieczne. Zbliża się długi weekend majowy, a to idealny czas dla miłośników aktywności wodnych, aby zaplanować wyprawę na żeglarskie szlaki. Warto więc sprawdzić, które z dostępnych tras są już otwarte i gotowe do sezonu.

Żeglowanie po Polsce

Hej, żeglujże, żeglarzu… te słowa kaszubskiej pieśni ludowej, zna prawie każdy, ale nie każdy wie, że każdy region w Polsce oferuje atrakcje dla miłośników żeglarstwa, zarówno tych doświadczonych, jaki i amatorów. Popularność żeglarstwa w Polsce rośnie z roku na rok. Szlaki żeglowne dzięki gęstej sieci rzek i jezior umożliwiają eksplorację malowniczych krajobrazów i regionalnych atrakcji. Od Wielkich Jezior Mazurskich, przez Zalew Szczeciński, aż po południowe drogi wodne, każdy region oferuje unikalne możliwości dla miłośników żeglarstwa. Sezon żeglarski 2023 roku zakończył się pomyślnie, z dużym zainteresowaniem turystów i entuzjastów wodnych przygód. Będziemy na bieżąco sprawdzać i informować Was o tegorocznych wydarzeniach.

Drogi wodne otwarte i zamknięte na początek sezonu 2024

Otwarte drogi wodne:

  • Narew w km drogi wodnej od 83+500 do 248+500
  • Kanał Augustowski w km drogi wodnej od 0+000 do 81+750
  • Kanał Bydgoski w km od 14+800 do 38+900 
  • Noteć dolna w km od 38+900 do 176+200 
  • Noteć dolna w km od 176+200 do 226+100 
  • Kanał Ślesiński w km od 26+460 do 32+000 
  • Jezioro Gopło w km od 32+000 do 59+500 
  • Noteć górna w km od 59+500 do 121+600 
  • Kanał Górnonotecki w km od 121+600 do 146+600 
  • Nogat w km od 0+000 do 62+000
  • Szkarpawa w km od 0+00 do 25+400
  • Brda w km od 0+000 do 12+400
  • Wisła w km od 679+600 do 942+300
  • System Kanału Elbląskiego
  • Jezioro Drużno w km od 0+000 do 7+400
  • Brda w km od 12+400 do 14+800
  • Wisła Królewiecka w od 0+000 do 0+850
  • Kanał Jagielloński w km 0+000 do 4+700
  • Elbląg w km od 0+000 do 3+700
  • Tuga w km od 0+000 do 11+900
  • Kanał Gliwicki w km od 0+000 do 39+400
  • Kanał Kędzierzyński w km od 0+000 do 5+900
  • Odra w km od 51+000 do 181+300
  • Wisła km od 0+000 do 37+500
  • Kanał Łączański w od 0+000 do 17+200
  • Wisła w km od 57+800 do 295+200
  • Kanał Ślesiński w km od 0+000 do 26+460 
  • Warta w km od 0+000 do 406+600
  • Jezioro Dąbie w km od 0+000 do 9+500
  • Święta
  • Dąbska Struga
  • Dąbski Nurt
  • Kanał Odyńca
  • Kanał Gartz – Marwice
  • Odra w km od 542+400 do 741+600
  • Odra Zachodnia od 0+000 do 36+550
  • Parnica w km od 4+000 do 5+600
  • Przekop Parnicki w km od 0+000 do 1+300
  • Przekop Klucz – Ustowo od km 0+000 do 2+700
  • Kanał Cegielinka
  • Kanał Żerański w km od 0+000 do 17+200
  • Narew w km od 21+600 do 29+020
  • Jezioro Zegrzyńskie Wisła w km od 431+900 do 456+700, od 494+100 do 551+000 oraz od 620+000 do 680+000 
  • Odra w km od 181+300 do 542+400 do wraz z drogami wodnymi Wrocławskiego Węzła Wodnego

Zamknięte drogi wodne:

  • System Wielkich Jezior Mazurskich
  • Śluza Przewięź 
  • Śluza nr 5 Prądy położona w km 20+000 na Kanale Bydgoskim
  • Śluza Czersko Polskie
  • Śluza Dwory, Smolice, Przewóz
  • Śluza Borek Szlachecki 
  • Bug w km od 42+200 do 224+200
  • Bug w km od 0+000 do 42+200
  • Wisła w km od 295+200 do 431+200, od 456+700 do 494+100 oraz od km 551+000 do 620+000 

Pamiętajcie, że powyższe informacje mogą się dynamicznie zmieniać w zależności od warunków hydrologicznych.

Przygotowania do sezonu żeglarskiego

Proces przygotowań do sezonu żeglarskiego w Polsce jest szczegółowy i obejmuje szereg działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i spełnienie norm eksploatacyjnych na drogach wodnych. Rozpoczyna się od przywracania piętrzeń na stopniach wodnych, które często są zabytkami techniki. Jest to kluczowe dla utrzymania odpowiedniego poziomu wody, umożliwiającego bezpieczną żeglugę. Po ustabilizowaniu się sytuacji hydrologicznej przechodzi się do kolejnych czynności sprawdzających.

Następnie dokonywana jest dokładna inspekcja szlaków żeglownych, w tym szczegółowe sondowania podłużne i poprzeczne, które pozwalają zmierzyć głębokość oraz zidentyfikować potencjalne przeszkody. Trałowanie to czyszczenie dna z przeszkód, które mogą stanowić zagrożenie dla jednostek pływających. Po usunięciu wszelkich niebezpiecznych obiektów, ostatnim krokiem jest sprawdzenie oznakowania nawigacyjnego, które informuje żeglarzy o przebiegu szlaków, ich granicach i potencjalnych zagrożeniach. Te starannie zaplanowane działania są niezbędne do otwarcia dróg wodnych dla ruchu i zapewnienia bezpiecznej żeglugi w nowym sezonie.

Kanał Augustowski – oficjalne otwarcie sezonu

Kanał Augustowski, będący jednym z najcenniejszych zabytków polskiej kultury technicznej, stanowi wyjątkową atrakcję turystyczną, zwłaszcza ze względu na swoje malownicze położenie wśród pięknych krajobrazów Puszczy Augustowskiej. Kanał Augustowski, to też jeden z najbardziej interesujących wodnych szlaków turystycznych w Polsce, który każdego roku przyciąga tysiące turystów.

W tym roku uroczyste otwarcie sezonu żeglarskiego miało miejsce w ubiegłą sobotę z udziałem Prezes Wód Polskich, Joanny Kopczyńskiej, która podkreśliła znaczenie Kanału Augustowskiego, zarówno z punktu widzenia dziedzictwa kulturowego, jak i turystyki. Otwarcie sezonu uświetniła parada jednostek pływających, która przyciągnęła zarówno lokalnych mieszkańców, jak i odwiedzających turystów, oferując bogaty program atrakcji wodnych i edukacyjnych. Kanał, który co roku jest świadkiem ponad 9 tys. śluzowań, pokazuje swoje znaczenie jako kluczowy element infrastruktury wodnej regionu.

Wirtualny Informator Rzeczny

Uroczyste otwarcie sezonu żeglugowego na Kanale Augustowskim było także okazją do przedstawienia Wirtualnego Informatora Rzecznego (WIR) Wód Polskich. System ten ma zrewolucjonizować sposób korzystania z infrastruktury wodnej. WIR to portal oraz aplikacja mobilna, dzięki której użytkownicy dróg wodnych, zarówno turyści jak i armatorzy, zyskają możliwość łatwego dostępu do aktualnych informacji o drogach wodnych oraz infrastrukturze. Aplikacja umożliwia planowanie tras rejsów, opłacanie online biletów za śluzowanie oraz przejście przez pochylnie, a także zgłaszanie zauważonych na trasie zdarzeń. Dodatkowo, WIR wspiera armatorów w rozliczeniach online i automatyzacji procesu zbierania danych, co znacząco usprawnia wymianę informacji.


Zdj. główne: gov.pl (CC BY-NC-ND 3.0 PL)

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover