Czy unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) naprawdę działa?

unijny system handlu

Według najnowszych danych przedstawionych przez Komisję Europejską unijny system handlu uprawnieniami do emisji zmniejszył je od 2005 r. o 50 proc. (w objętych systemem sektorach). Na obecny, czwarty etap unijnego systemu ETS, a więc na lata 2021–2030, Unia Europejska wyznaczyła cel, jakim jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 62 proc. w porównaniu z poziomem z 2005 r. Przedstawione dane pokazują, że wszystko jest na dobrej drodze do osiągnięcia zamierzonego celu.

Jak działa unijny system handlu uprawnieniami do emisji?

Od 1 stycznia 2005 r. operatorzy prowadzący wszystkie rodzaje działalności objętych przepisami muszą co roku przekazywać odpowiednią liczbę uprawnień, by pokryć wielkość emisji gazów cieplarnianych w poprzednim roku (w liczbie jednego uprawnienia na tonę dwutlenku węgla lub równoważną ilość innych silnych gazów cieplarnianych).

Całkowita liczba uprawnień wydawanych każdego roku w UE jest stopniowo zmniejszana – o 1,74 proc. w latach 2013 i 2020 oraz o 2,2 proc. w latach 2021–2023. W latach 2024–2027 będzie zmniejszana o 4,3 proc. rocznie, a później o 4,4 proc.

System bezpłatnych uprawnień został zmieniony w celu rozwiązania problemu ucieczki emisji poprzez skoncentrowanie się na sektorach obarczonych wysokim ryzykiem przeniesienia produkcji poza UE. W związku z powyższym:

  • bezpłatne uprawnienia będą stopniowo wycofywane według wskaźników redukcji;
  • został ustanowiony mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM), czyli system ustalania cen emisji dwutlenku węgla, który ma zastosowanie do energochłonnych produktów importowanych na terytorium UE – przydział bezpłatnych uprawnień w ramach systemu ETS będzie stopniowo wygaszany (do 2034 r.).

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji – najnowsze dane

Najnowsze dane przekazane przez państwa członkowskie UE w terminie do dnia 31 marca 2025 r. wskazują na zmniejszenie emisji w 2024 r. o 5 proc. w porównaniu z poziomami z 2023 r., pochodzącymi od zgłaszających instalacji stacjonarnych i operatorów statków powietrznych. W związku z tym emisje w ramach ETS są obecnie o około 50 proc. niższe od poziomów z 2005 r. Obserwowana tendencja potwierdza skuteczność i efektywność unijnego systemu handlu jako ważnego instrumentu polityki na rzecz dekarbonizacji gospodarki europejskiej.

Znaczący spadek emisji w ramach EU ETS jest efektem starań w sektorze energetycznym, w którym emisje z produkcji energii elektrycznej zmniejszono o 12 proc. w porównaniu z poziomami z 2023 r. Spadek ten wynika ze wzrostu udziału energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych o 8 proc. i energii jądrowej o 5 proc. oraz spadkiem udziału gazu o 8 proc. i węgla o 15 proc. Głównymi czynnikami napędzającymi zwiększoną produkcję energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych były energia słoneczna i wodna. Energia wytwarzana przez wiatr pozostawała stabilna pomimo mniej korzystnych warunków pogodowych w niektórych okresach roku. Całkowita produkcja energii elektrycznej również pozostała stabilna, na poziomach podobnych do wyników z 2023 r.

Średnio emisje z energochłonnego przemysłu utrzymywały się na stałym poziomie. Istnieją jednak różnice między sektorami. Emisje z produkcji nawozów wzrosły na przykład o 7 proc., podczas gdy w sektorze cementu spadły o 5 proc.

Emisje lotnicze objęte EU ETS w porównaniu z 2023 r. wzrosły o około 15 proc., częściowo ze względu na rozszerzenie zasięgu geograficznego (ponowne włączenie lotów zagranicznych do i z portów w najbardziej oddalonych regionach).

Transport morski w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji

Od 1 stycznia 2024 r. unijny system handlu uprawnieniami do emisji rozszerzył swoje oddziaływanie na sektor transportu morskiego, co oznacza, że armatorzy muszą monitorować emisje i nabywać jednostki EUA (European Union Allowance).

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przedsiębiorstwa żeglugowe od 2025 r. zgłaszają zweryfikowane emisje w ramach EU ETS. Aktualny okres sprawozdawczości jest nadal w toku, armatorzy mają czas na raportowanie do 30 września 2025 r. Od 2024 r. obowiązuje ich roczny okres przejściowy, w którym mieli obowiązek wykupić 40 proc. rzeczywiście realizowanych praw do emisji, w bieżącym roku jest to 70 proc., natomiast w kolejnym – 100 proc. W 2026 r. system raportowania emisji każdego statku będzie musiał zostać poszerzony także o CH₄ i N₂O.

Sprawozdawczość opiera się na monitorowaniu, raportowaniu i weryfikacji emisji z transportu morskiego obowiązujących od 2018 r. Na dzień 1 kwietnia 2025 r. przedsiębiorstwa żeglugowe zgłosiły około 72 mln t CO2 w ramach zakresu EU ETS w narzędziu informatycznym do sprawozdawczości morskiej (THETIS-MRV). Spośród nich około 40 mln t CO2 zostało już odzwierciedlonych w rejestrze EU ETS.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!