Trzy kroki do… zgodności pozwolenia wodnoprawnego z PPSS

PPSS

W procesie wydawania pozwoleń wodnoprawnych organ bada zgodność zamierzonego korzystania z dokumentami planistycznymi. Dokumentów jest kilka, ale – jak to mówią – konia z rzędem temu, kto wie, co tak naprawdę kryje się pod określeniem zakładana zgodność. Przyjrzyjmy się zatem ustaleniom planu przeciwdziałania skutkom suszy (PPSS) i sprawdźmy, co to znaczy, że pozwolenie wodnoprawne nie może naruszać jego ustaleń.

Plan przeciwdziałania skutkom suszy to dokument strategiczny, który ma na celu minimalizowanie negatywnych konsekwencji suszy. Zawiera on:

  1. analizę możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych;
  2. propozycje budowy lub przebudowy urządzeń wodnych;
  3. propozycje niezbędnych zmian w zakresie korzystania z zasobów wodnych oraz zmian naturalnej i sztucznej retencji;
  4. działania służące przeciwdziałaniu skutkom suszy.

Na pierwszy rzut oka żaden z punktów nie wskazuje na ustalenia wynikające z PPSS, które można by wpisać bezpośrednio do operatu. Zatem w operacie spotykamy się z zapisami typu: planowane działanie jest zgodne z planem przeciwdziałania skutkom suszy bez dalszej analizy lub wyjaśnienia. Czasami pojawi się też informacja nie dotyczy, co również nie budzi specjalnych emocji. Zasadniczo organ wydający pozwolenia wodnoprawne nie neguje tej zgodności oraz nie domaga się szczegółowych wyjaśnień. Dlaczego? Spróbujmy odpowiedzieć na to pytanie.

Główne ustalenia planu dotyczą wskazania działań, które skupiają się na konieczności zwiększenia retencji naturalnej i sztucznej. Działania takie zostały wymienione w PPSS i należą do nich:

  • budowa oraz przebudowa urządzeń melioracyjnych;
  • realizacja działań inwestycyjnych w zakresie kształtowania zasobów wodnych przez zwiększanie sztucznej retencji;
  • realizacja przedsięwzięć zmierzających do zwiększania lub odtwarzania naturalnej retencji;
  • podpiętrzenie wód jezior dla przeciwdziałania skutkom suszy;
  • zwiększenie ilości i czasu retencji wód na gruntach rolnych;
  • zwiększenie retencji naturalnej i sztucznej na gruntach leśnych;
  • retencja i zagospodarowanie wód opadowych i roztopowych na terenach zurbanizowanych.

Wśród działań PPSS wymieniono również działania służące zabezpieczeniu dostępu do wody przeznaczonej do spożycia oraz do prowadzenia nawodnień. Działania wskazane w tej grupie to:

  • budowa nowych ujęć wód podziemnych na cele poboru wody do spożycia przez ludzi;
  • budowa ujęć wód podziemnych do poboru na cele nawodnień rolniczych.

Ważne!

Ustalenia PPSS dotyczą także uwzględnienia potrzeb bilansowania, ustalenia zasobów dyspozycyjnych oraz konieczności zachowania przepływu nienaruszalnego.

Jeżeli planowana działalność dotyczy działań wymienionych w PPSS, to z założenia jest zgodna z ustaleniami wynikającymi z planu przeciwdziałania skutkom suszy. Czyli realizacja działań z zakresu retencji i zatrzymywania wody spełnia ustalenia PPSS.

Jeżeli operat, zgodnie z artykułem 409 ustawy Prawo wodne, powinien zawierać ustalenia wynikające z planu przeciwdziałania skutkom suszy, to znaczy, że powinien zawierać w swojej treści elementy związane z bilansowaniem zasobów, ustaleniem zasobów dyspozycyjnych i określeniem przepływu nienaruszalnego. Oczywiście elementy opisowe operatu muszą być dostosowane do rodzaju działalności, której dotyczy pozwolenie wodnoprawne.

Zatem organ, do którego złożony został operat w celu wydania pozwolenia wodnoprawnego, patrzy na całość dokumentu. Po pierwsze brany jest pod uwagę rodzaj działalności i jego zgodność z katalogiem działań PPSS. Po drugie, elementy związane z bilansowaniem, ustaleniem zasobów dyspozycyjnych czy przepływu nienaruszalnego wprawdzie nie znajdują się w rozdziale dotyczącym ustaleń wynikających z planu przeciwdziałania skutkom suszy, ale organ ma na uwadze, że zostały one wskazane, właściwie obliczone i odzwierciedlają stan aktualny.

Pozwolenie wodnoprawne, wydane w oparciu o operat zawierający w/w elementy, należy uznać za spełniające ustalenia wynikające z planu przeciwdziałania skutkom suszy.

Pozwolenie wodnoprawne nie zostaje wydane, jeżeli projektowany sposób korzystania z wód narusza ustalenia dokumentów, o których mowa w art. 396 ustawy Prawo wodne, w tym planu przeciwdziałania skutkom suszy.

Przykład

Jeżeli nie uwzględnisz w operacie informacji dotyczącej zachowania przepływu nienaruszalnego w odniesieniu do działalności związanej z poborem wód powierzchniowych, organ odmówi wydania pozwolenia. Może to zrobić, wskazując na naruszenie ustaleń planu przeciwdziałania skutkom suszy i będzie miał do tego pełne prawo.

Pamiętaj!

Elementy opisowe operatu mają być dostosowane do rodzaju działalności, której dotyczy pozwolenie wodnoprawne.

Pobierz w pdf

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!