Nadchodzą podwyżki. Taryfy za wodę i ścieki wzrosną

Taryfy za wodę i ścieki

W obliczu rosnących kosztów operacyjnych i potrzeby modernizacji infrastruktury, mieszkańcy wielu polskich gmin mogą spodziewać się znaczących podwyżek opłat za wodę i ścieki jeszcze w tym roku. Z końcem obowiązujących taryf, przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne stają przed wyzwaniem aktualizacji cen, które mają odzwierciedlać wzrost wydatków na utrzymanie i rozwój systemów.

Taryfy za wodę i ścieki wzrosną w 2024 r., o ile?

Obecnie zasady ustalania opłat za wodę i ścieki reguluje ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Zgodnie z jej przepisami na 120 dni przed upływem 3-letniego okresu obowiązywania dotychczasowej taryfy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne powinno złożyć wniosek o zatwierdzenie nowej taryfy organowi regulacyjnemu, którym nadal są Wody Polskie.

W 2024 r. w przypadku wielu gmin kończy się okres obowiązywania dotychczasowych stawek opłat. Większych rachunków za wodę i ścieki mogą się spodziewać mieszkańcy wielu miast i gmin. Jak wynika z danych przekazanych Serwisowi Samorządowemu PAP przez Wody Polskie, średnio będą one wynosiły 33 proc. w przypadku cen za wodę oraz 40 proc. – za odprowadzanie ścieków. Na przykład, od 24 maja zgodnie z nową taryfą, mieszkańcy Sopotu płacą o 1,27 zł/m3 więcej za wodę i o 1,58 zł/m3 – za ścieki. Podwyżki dotkną również mieszkańców Suwałk, którzy od jutra będą płacić nawet o 35 proc. więcej.

Przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne w coraz gorszej sytuacji finansowej

Rosnące opłaty za wodę i ścieki w wielu polskich miastach są wynikiem trudnej sytuacji finansowej przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych. Jak informuje Izba Gospodarcza Wodociągów Polskich (IGWP) w I kwartale br. niemal 65 proc. z nich poniosło stratę. 

Stan ten jest skutkiem wysokiej inflacji, podwyżek cen energii, wzrostu kosztów oczyszczania ścieków, a także płacy minimalnej. W efekcie przedsiębiorstwom brakuje środków na realizacje niezbędnych inwestycji. Ankieta, przeprowadzona wśród podmiotów przez IGWP, wykazuje, że 75 proc. z nich z tego powodu wstrzymało w 2024 r. realizacje prac modernizacyjnych i inwestycyjnych. 

Dodatkowo przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne aktualnie stoją również przed wyzwaniami związanymi z dostosowaniem działalności do nowych wymogów dyrektyw UE. Dotyczą one m.in. jakości wody pitnej, o której więcej pisaliśmy w wydaniu 3/2024 Wodnych Spraw, zbierania, oczyszczania i odprowadzania ścieków komunalnych (dyrektywa 91/271/EWG) oraz bezpieczeństwa sieci i informacji (dyrektywa NIS2). Związane z tym koszty, bez wprowadzenia podwyżek opłat za wodę i odprowadzanie ścieków, mogłyby więc jeszcze bardziej zmniejszyć ich rentowność.

W przyszłości możemy spodziewać się częstszych podwyżek opłat

Obecna zła kondycja finansowa przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych wynika z obowiązujących przepisów związanych z ustalaniem taryf za wodę i ścieki. Uniemożliwiają one podmiotom na bieżąco urealniać stawki. Do tego wiążą się ze skomplikowanym procesem wnioskowania o ich zmianę. 

Rozwiązaniem tego problemu ma być projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy – Prawo wodne opublikowany w wykazie prac legislacyjnych w kwietniu br. Wprowadzi on częściowe przywrócenie uregulowań obowiązujących przed wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. (Dz.U. 2017 poz. 2180). W efekcie, ponownie to rady gmin będą miały kompetencje do zatwierdzania taryf za wodę i ścieki. Odbywać się to będzie mogło w drodze uchwały gminy co roku, a nie co 3 lata jak dotychczas.

Aby jednak ochronić społeczność przed nadużyciami ze strony przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych autorzy projektowanej ustawy proponują rozwiązanie. Zgodnie z nim: jeżeli projekt taryfy zakłada wzrost cen i stawek opłat nowej taryfy dotyczącej odprowadzania ścieków lub zaopatrzenia w wodę do wysokości przewyższającej co najmniej o 15 proc. średnią wysokość cen i stawek opłat taryfy dotyczącej odprowadzania ścieków lub zaopatrzenia w wodę w danym regionie wodnym – obowiązującej w roku poprzednim – wtedy wymagane będzie uzyskanie stanowiska organu regulacyjnego w zakresie zatwierdzenia taryfy. 

Za analizę projektów taryfy wraz z uzasadnieniem odpowiedzialne będą wciąż Wody Polskie. Dzięki temu, podmioty świadczące usługi wodno-kanalizacyjne zyskają narzędzie, które pozwoli im zachować płynność finansową, z kolei my nie będziemy musieli obawiać się drastycznych, jednorazowych wzrostów opłat za wodę i ścieki.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover