Raport NIK: przyroda bez należytej ochrony

NIK

W latach 2013–2023 polski system monitoringu przyrody, kluczowy dla ochrony różnorodności biologicznej, był realizowany w sposób budzący poważne zastrzeżenia – tak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK). Zidentyfikowano liczne uchybienia w planowaniu, realizacji i nadzorze nad zadaniami monitoringu, co prowadzi do naruszenia ustawy o ochronie przyrody oraz unijnych regulacji. W efekcie wielu gatunków roślin, ptaków i zwierząt wymagających ochrony nie objęto obserwacjami, mimo znacznego wzrostu kosztów monitoringu w tym okresie.

Kluczowe problemy ujawnione w raporcie

NIK, analizując działania Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ) oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, stwierdziła szereg problemów, które obniżają efektywność ochrony przyrody w Polsce.

1. Niepełny zakres monitoringu

Pomimo zobowiązań wynikających z dyrektyw Unii Europejskiej, w latach 2013–2023 monitoringiem nie objęto wszystkich gatunków, które były przedmiotem wspólnotowego zainteresowania.

  • W latach 2013–2018 monitoringiem nie objęto 73 z 268 gatunków ptaków oraz 33 ze 138 gatunków innych zwierząt wskazanych na listach referencyjnych Komisji Europejskiej.
  • W okresie 2019–2023 – nie objęto monitoringiem 62 gatunków ptaków z 268 i 58 gatunków zwierząt ze 138.

2. Brak rzetelnego planowania

Dokumenty strategiczne opracowywane przez GIOŚ były ogólnikowe i pozbawione kluczowych szczegółów:

  • nie wskazywały konkretnych gatunków i siedlisk wymagających monitorowania;
  • brakowało harmonogramów działań i mierników, które pozwoliłyby na ocenę realizacji celów;
  • nie uwzględniono pełnego zakresu zadań wynikających z dyrektyw siedliskowej i ptasiej, co powodowało poważne luki w realizacji zobowiązań międzynarodowych.

3. Nieskuteczny nadzór nad wykonawcami

Podmioty zewnętrzne realizujące zadania monitoringu działały często bez odpowiedniego nadzoru. NIK wykazała, że:

  • umowy były niedostosowane do rzeczywistych potrzeb i zawierały luki umożliwiające nierzetelne wykonanie prac;
  • nie egzekwowano kar za opóźnienia i niewłaściwą realizację zadań, co doprowadziło do strat finansowych w wysokości ponad 1 mln złotych;
  • akceptowano dane dostarczane przez wykonawców mimo ich niezgodności z przyjętymi metodykami.

4. Monitoring wód powierzchniowych

Jednym z elementów monitoringu przyrody jest ocena stanu jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP). Jak wykazano w raporcie, działania w tym zakresie również były niewystarczające.

  • Częstotliwość badań wód była zbyt niska, by zapewnić pełną ocenę ich stanu ekologicznego.
  • Pomijano niektóre JCWP w planach monitoringu, co oznaczało brak systematycznej oceny ich jakości.
  • Brak spójności w metodologii ograniczał możliwość porównywania wyników w skali kraju.

Problemy te zagrażają realizacji Ramowej Dyrektywy Wodnej UE, a także utrudniają skuteczne zarządzanie zasobami wodnymi.

5. Rosnące koszty i nieefektywność finansowa

Pomimo licznych niedociągnięć, wydatki na monitoring przyrody wzrosły ponad dwukrotnie – z 49,5 mln zł w latach 2013–2018 do 109,5 mln zł w latach 2019–2023. GIOŚ nie wykorzystał dostępnych danych z innych instytucji, takich jak parki narodowe, co prowadziło do dublowania działań i niepotrzebnych kosztów.

Konsekwencje nieprawidłowości

Zaniedbania w systemie monitoringu przyrody mają poważne konsekwencje:

  1. zagrożenie dla bioróżnorodności: brak danych uniemożliwia szybkie reagowanie na zmiany środowiskowe i wdrażanie działań ochronnych;
  2. utrata wiarygodności międzynarodowej: Polska ryzykuje sankcjami za niewywiązywanie się z zobowiązań wynikających z unijnych dyrektyw;
  3. straty finansowe: nieefektywne zarządzanie środkami publicznymi osłabia możliwości ochrony środowiska w przyszłości.

Rekomendacje NIK

NIK przedstawiła konkretne zalecenia mające na celu poprawę systemu monitoringu przyrody:

  • reforma planowania: wprowadzenie szczegółowych harmonogramów, mierników i określenie konkretnych gatunków oraz siedlisk do monitorowania;
  • poprawa nadzoru: regularne kontrole jakości prac wykonawców, egzekwowanie kar umownych oraz ścisłe przestrzeganie ustalonych metodyk;
  • optymalizacja wydatków: lepsze wykorzystanie dostępnych danych i unikanie dublowania działań, co pozwoli zmniejszyć niepotrzebne koszty;
  • zwiększenie częstotliwości monitoringu wód: regularne i rzetelne badania wszystkich JCWP zgodnie z wymogami unijnymi.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover