Rotterdam leży u ujścia Renu i Mozy, nad Nową Mozą, a kanał Nieuwe Waterweg łączy miasto z Morzem Północnym. Wydawać by się mogło, że takie położenie może utrudniać wdrożenie i regularną modernizację rozwiązań wodno-kanalizacyjnych, jednak holenderskie miasto od lat uznaje się za jedno z najbardziej bezpiecznych obszarów deltowych na świecie.
Ogólne założenia strategii wodno-kanalizacyjnej
Rotterdam znany jest z innowacyjnych rozwiązań, mających na celu ochronę obywateli przed powodziami oraz wsparcie działalności przedsiębiorstw, także w sytuacjach kryzysowych. Służy to również ugruntowaniu pozycji Holandii na arenie międzynarodowej w roli pioniera i eksperta w rozwoju architektury wodnej. Dzięki swojej strategii miasto ma istotny wpływ na minimalizację konfliktów o dostęp do naturalnych zasobów. Działania te spotkały się z ogromnym uznaniem przedstawicieli innych krajów, dlatego burmistrz Ahmed Aboutaleb został zaproszony na konferencję klimatyczną COP28 w Dubaju.
Sieć miast C40
Burmistrz Ahmed Aboutaleb przyznaje, że Rotterdam nie tylko może, ale nawet musi realizować rozwiązania, które zabezpieczą je przed powodziami. Choć holenderskie miasto wydaje się być ekspertem w dziedzinie zarządzania wodą, to przedstawiciele władz są otwarci na ukierunkowane na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i skutków zmiany klimatu propozycje innych krajów. W tym celu powołano sieć C40, w obrębie której utworzono Akcelerator Water Safe Cities (Akcelator miast bezpiecznych dla wody). Wszystkie ośrodki zaliczane do tego grona zobowiązały się wdrożyć do roku 2027 systemy wczesnego ostrzegania i reagowania w sytuacjach awaryjnych.
Udział w konferencji COP28
Burmistrz Rotterdamu oraz przedstawiciele holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Wody wzięli udział w konferencji COP28. Bardzo skutecznie promowali tam efektywną obronę miast przed skutkami zmiany klimatu. Rotterdam pełnił też rolę ambasadora transformacji energetycznej. Burmistrz miasta spotkał się z szefem Urzędu ds. Środowiska prowincji Fujairah, by przedyskutować kwestie bezpieczeństwa przeciwpożarowego w największym europejskim kompleksie portowym Haven van Rotterdam.
Innowacyjny port w delcie Renu i Mozy
Holenderski Haven van Rotterdam to ogromny klaster przemysłowy położony w północno-zachodniej części Europy. Znajdują się w nim m.in. rafinerie, przedsiębiorstwa chemiczne oraz terminal LNG. Haven van Rotterdam uznaje się za jeden z najbardziej innowacyjnych portów na świecie. Specjalne czujniki zamontowane w wodzie, wzdłuż nadbrzeży, budynków i dróg pozwalają zbierać w czasie rzeczywistym wszystkie dane na temat aktualnej temperatury, siły wiatru czy też widoczności.
W Haven van Rotterdam funkcjonują też technologie, które zapewniają nieprzerwaną pracę w terminalu. Holenderski port popularyzuje naukową wiedzę na temat architektury i systemów wodnych. Zarządzający Haven van Rotterdam od kilku lat jest gospodarzem Światowego Szczytu Wodorowego. Burmistrz Aboutaleb otwarcie mówi o tym, że chce przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych, odnowienia lokalnej gospodarki i zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Europy.
Czym jest holenderska dyplomacja wodna?
Doradcy Holenderskiego Instytutu Stosunków Zagranicznych w Clingendael przygotowali w 2011 r. sprawozdanie, w którym zawarli propozycję stworzenia „dyplomacji wodnej” jako części polityki zagranicznej. Rotterdam słynie ze swych pływających biurowców. W jednym z nich znajduje się Globalne Centrum Adaptacji, w którym w 2022 r. odbył się Afrykański Szczyt Adaptacyjny. Tematem zjazdu były potrzeby południowego kontynentu w finansowaniu transformacji klimatycznych. Rotterdamski burmistrz jako gospodarz całego przedsięwzięcia, witając swoich gości, powiedział, że holenderskie miasto to „żywe laboratorium adaptacji klimatycznej, wizytówka świata”.
Korzyści gospodarcze dla Rotterdamu
Architektura wodna, popularyzacja wiedzy oraz innowacyjne podejście do zmiany klimatu plasują Holandię na czołowym miejscu wśród ekspertów w dziedzinie gospodarki wodnej. Rotterdam przykłada też dużą wagę do rozwoju handlu, zwiększenia inwestycji oraz współpracy z międzynarodowymi przedsiębiorstwami. Warto dodać, że holenderskie miasto przyczyniło się do stworzenia strategii przystosowania do zmiany klimatu wietnamskiego Ho Chi Minh, co skutkowało m.in. rozpoczęciem partnerstwa w zakresie ochrony przeciwpowodziowej. Do opracowania biznesplanu przyczyniły się: Royal Hashkoing DHV, Van Oord oraz CDR International. W 2018 r. działania gospodarcze w Wietnamie i Malezji koncentrowały się zasadniczo na gospodarce wodnej oraz wzmacnianiu odporności. Ponownie, czynny udział w projekcie wzięło aż 40 prestiżowych firm, w tym holenderscy pionierzy wodni Boskalis i Van Oord wraz z zarządem Haven van Rotterdam.