Roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionów i miast

Wodne Sprawy Roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionow i miast

W dniu 7 października 2024 r. Europejski Komitet Regionów opublikował roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionów i miast, w którym przedstawiono najbardziej palące wyzwania stojące przed regionami i miastami w całej Europie oraz rozwiązania pomocne w podejmowaniu decyzji UE w sprawie strategii politycznych. Przygotowany dokument pokazuje, jak Europejczycy poszukują rozwiązań środowiskowych i tym samym kształtują swoją przyszłość.

Roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionów i miast – 2024 r.

Sprawozdanie zostało przygotowane na podstawie autorskich analiz zleconych przez Europejski Komitet Regionów, a także badań naukowych, uwag innych instytucji europejskich i ogólnie dostępnej dokumentacji, zawiera fakty oraz dane przeznaczone dla decydentów i innych zainteresowanych stron. Główne ustalenia i zalecenia znalazły się w dorocznym orędziu o stanie regionów i miast w Unii Europejskiej, które w dniu 7 października 2024 r. wygłosił przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów Vasco Alves Cordeiro.

Tegoroczne sprawozdanie zostało opublikowane w kontekście 30. rocznicy utworzenia Europejskiego Komitetu Regionów i dotyczy głównie rozwiązań i pomysłów proponowanych z myślą o przyszłości Europy. Jest to plan działania na rzecz stworzenia silniejszej, spójniejszej i ambitniejszej Unii. Sprawozdanie ma charakter perspektywiczny i zawiera wskazówki dla rozpoczynających kadencje instytucji UE.

Roczne sprawozdanie UE na temat stanu regionów i miast – transformacja ekologiczna

Zgodnie z przygotowanym sprawozdaniem kryzys klimatyczny wywiera nierównomierny wpływ na Europę: podczas gdy niektóre regiony doświadczają ekstremalnych suszy, inne zalewają niespotykane wcześniej powodzie. Nasilają się upały, wybuchają pożary, wiele regionów nęka nadmiar lub niedobór wody, co rzutuje na bezpieczeństwo energetyczne i żywnościowe, zasoby wodne, stabilność gospodarczą i społeczną oraz zdrowie. Jak przedstawiono w przygotowanym sprawozdaniu, koszty przystosowania się do zmiany klimatu gwałtownie rosną i wynoszą 80-200 mld euro rocznie, w zależności od scenariusza przewidującego wzrost temperatury o 2 lub 3-4°C. W związku z tym, że rozkład zagrożeń klimatycznych jest asymetryczny, rozwiązania polityczne muszą zaspokajać różne potrzeby lokalne i zapewniać solidarność między społecznościami.

W prawie wszystkich krajach Starego Kontynentu wzrosła umieralność związana z upałami. Biuro Regionalne WHO dla Europy szacuje, że do 2050 r. każdego roku może dochodzić do 120 tys. zgonów związanych w występowaniem wysokich temperatur. W ubiegłym roku Europejczycy doświadczyli rekordowej liczby dni ekstremalnego stresu termicznego – odczuwalna temperatura przekraczała wtedy 46°C. Ta nowa sytuacja powoduje również wydłużanie się okresów suszy i niedoboru wody.

Jednocześnie nasila się częstotliwość występowania burz, intensywnych opadów deszczu i innych ekstremalnych zdarzeń pogodowych. Na obszarach zagrożonych powodzią mieszka ponad 53 mln Europejek i Europejczyków. W najbliższym czasie prognozuje się również wzrost ryzyka wystąpienia chorób przenoszonych przez wodę, żywność i wektory.

Zielony Ład ma na celu wzmocnienie pozycji miast i regionów

UE musi znacznie zwiększyć tempo zmian, aby do 2050 r. osiągnąć neutralność klimatyczną, a także przeciwdziałać utracie różnorodności biologicznej. Nie uda się to bez miast i regionów, które odpowiadają za realizację 70 proc. polityki łagodzenia zmiany klimatu i 90 proc. polityki przystosowywania się do niej. Urzeczywistnienie Europejskiego Zielonego Ładu stanowi wyzwanie na szczeblu lokalnym i regionalnym ze względu na liczne zbiory przepisów, brak zasobów finansowych i niedobór wykwalifikowanych kadr.

Miasta i regiony muszą stać się głównym partnerem instytucji UE w ramach odnowionego programu Zielonego Ładu. Szacuje się, że do osiągnięcia docelowego, 55-procentowego poziomu redukcji emisji gazów cieplarnianych co roku potrzeba około 350 mld euro, a do realizacji celów ochrony środowiska wyznaczonych w Europejskim Zielonym Ładzie – 130 mld euro.

Zgodnie z przewidywaniami, do końca stulecia koszty zaniechania działań mających na celu przezwyciężenie kryzysu klimatycznego wyniosą 10–12 proc. PKB UE. Działania Unii na rzecz przyspieszenia transformacji ekologicznej mogłyby zwiększyć unijny PKB o 440 mld euro rocznie i przynieść inne, istotne korzyści gospodarce, obywatelom i środowisku. Obecnie 80 proc. inwestycji w ochronę środowiska realizowanych jest na szczeblu lokalnym.

Sprawiedliwa transformacja dla miast i regionów UE

Zapewnienie tańszych i bardziej zrównoważonych źródeł energii jest zasadniczym elementem utrzymania konkurencyjności gospodarczej UE. W 2023 r. Unia po raz pierwszy wyprodukowała więcej energii elektrycznej ze źródeł wiatrowych i słonecznych niż z paliw kopalnych. Miasta i regiony będą w coraz większym stopniu motorami transformacji i będą kierować inwestycjami w czystą energię.

Zgodnie z przygotowanym sprawozdaniem wiele regionów stoi w obliczu szczególnych wyzwań związanych z przestawieniem się na gospodarkę neutralną dla klimatu. Dotyczy to zwłaszcza miejsc oddalonych od centrum miast oraz obszarów w dużym stopniu zależnych od energochłonnych i wysokoemisyjnych gałęzi przemysłu. Aby zapewnić wszystkim sprawiedliwą zmianę, trzeba uwzględnić ich specyfikę. Jeżeli transformacja w bardziej wymagających regionach nie przebiegnie dobrze, może to doprowadzić do utraty miejsc pracy, obniżenia PKB, zmniejszenia dobrostanu, pogłębienia nierówności regionalnych oraz do wzrostu niezadowolenia z UE i polityki ekologicznej. Potrzebna jest prawdziwa strategia przemysłowa, w której miasta i regiony będą pełnić funkcje kluczowych ośrodków innowacji, przyspieszających transformację w kierunku czystej energii.

Transformacja ekologiczna musi zatem uwzględniać dysproporcje regionalne i wystrzegać się uniwersalnego podejścia. Polityka spójności UE jako podstawowy element jednolitego rynku powinna zapewniać skierowanie inwestycji do regionów, które najbardziej odczuwają społeczno-gospodarcze skutki przejścia na czystą energię. To ukierunkowane finansowanie pomoże w dywersyfikacji działalności gospodarczej w kierunku czystszych gałęzi przemysłu oraz w przygotowaniu pracowników do nowych możliwości zatrudnienia.

Assistant Icon

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover