Zwyczajowo, na początku roku Wody Polskie przystępują do naliczenia opłaty stałej za usługi wodne. Informację o jej wysokości dostaje każdy podmiot, który posiada ostateczną decyzję wodnoprawną.
Każdemu przysługuje prawo do zgłoszenia reklamacji, jeżeli nie zgadza się z wysokością naliczonej opłaty. Wskazuje na to artykuł 273 ustawy Prawo wodne. Reklamację składa się do Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w terminie do 14 dni od chwili otrzymania informacji o opłacie stałej. Wody Polskie również mają 14 dni na jej rozpatrzenie.
Jeżeli reklamacja jest zasadna i zostanie uznana przez Wody Polskie, podmiot otrzyma kolejną informację, zawierającą kwotę i sposób obliczenia opłaty za usługi wodne, a następnie, w terminie 14 dni od momentu jej przekazania, organ zwróci różnicę między wysokością pierwotnie wyliczonej opłaty za usługi wodne a tą wynikającą ze złożonej reklamacji.
W razie złożenia nieuzasadnionej reklamacji, Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich określi wysokość opłaty za usługi wodne w drodze decyzji. Wówczas, jeżeli nadal nie zgadzasz się z wyznaczoną kwotą, przysługuje ci prawo skargi do sądu administracyjnego.
Co ważne, złożenie reklamacji nie wstrzymuje konieczności wniesienia opłaty na konto Wód Polskich oraz przysługuje tylko raz w całym okresie rozliczeniowym.