Projektowane przez rząd zmiany w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi

zmiany w ustawie

Rada Ministrów projektem numer UD210 chce zmienić ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (a także niektórych innych ustaw). Zmiany te mają się skupić na 4 obszarach:

  1. gospodarka;
  2. gospodarka nieruchomościami, mieszkalnictwo i budownictwo;
  3. klimat i ochrona środowiska;
  4. gospodarka wodna.

Gospodarka

Celem zmian w tym obszarze jest kontynuacja udzielania finansowego wsparcia poszkodowanym w wyniku powodzi z września 2024 r., w tym w szczególności przedsiębiorcom, oraz optymalizacja dotychczas wprowadzonych instrumentów pomocowych.

Projekt w tym zakresie przewiduje:

  1. Wydłużenie terminu na złożenie wniosku o przyznanie świadczenia interwencyjnego (do końca miesiąca kalendarzowego po upływie 9 miesięcy od dnia wydania rozporządzenia, tj. do końca czerwca 2025 r.);
  2. Wydłużenie terminu na przesłanie wyników szacowania szkód poniesionych przez przedsiębiorcę (do 10 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego);
  3. Zmiany w zakresie zasad udzielania i rozliczania pożyczek przez fundusze pożyczkowe (wydłużenie do 18 miesięcy możliwości składania przez przedsiębiorców wniosków o udzielenie pożyczki; liczone od dnia zawarcia umowy pożyczki z funduszem; rezygnacja z zaświadczenia potwierdzającego poniesienie szkody i zastąpienie go oświadczeniem złożonym pod rygorem poniesienia odpowiedzialności karnej);
  4. Wprowadzenie świadczenia lokalowego – dla poszkodowanych wynajmujących lokale użytkowe przedsiębiorcom na naprawę szkód w tych lokalach;
  5. Przyznanie dodatkowego okresu, za który przysługiwać będzie umorzenie należności ubezpieczeniowych.

Gospodarka nieruchomościami, mieszkalnictwo i budownictwo

Celem zmian w tym obszarze jest zapewnienie doraźnej pomocy najbardziej poszkodowanym mieszkańcom i umożliwienie im przeniesienia się na tereny zlokalizowane poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.

Projekt w tym zakresie przewiduje:

  1. Umożliwienie zamiany komunalnych lokali mieszkalnych osobie poszkodowanej w wyniku powodzi, która utraciła możliwość zamieszkiwania w należącym do niej lokalu mieszkalnym lub budynku mieszkalnym;
  2. Wprowadzenie możliwości dobrowolnej sprzedaży przez ich dotychczasowych właścicieli na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości dotychczas zabudowanych budynkami mieszkalnymi, które uległy zniszczeniu w trakcie powodzi we wrześniu 2024 r. i są przeznaczone do rozbiórki (po cenie ustalonej w wysokości wartości rynkowej gruntu powiększonej o wartość naniesień w postaci budynków mieszkalnych zlokalizowanych na tych nieruchomościach oraz lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących odrębny przedmiot własności lub lokali spółdzielczych znajdujących się w budynkach mieszkalnych);
  3. Przyznanie PGW Wody Polskie uprawnień do dobrowolnego wykupu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa (na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest wysokie i wynosi co najmniej 10 proc., w celu zapewnienia skutecznej ochrony przeciwpowodziowej, po cenie rynkowej ustalonej zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wyceny nieruchomości powiększonej o 20 proc.);
  4. Stworzenie systemu pozwalającego na kontrolę rozwoju zabudowy na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią (rejestry decyzji o warunkach zabudowy będą cyklicznie udostępniane do PGW Wody Polskie w celu bieżącej weryfikacji wydawanych decyzji pod względem zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami dotyczącymi zabudowy na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią);
  5. Zmiany w zasadach wydawania decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy dla budynków zniszczonych w wyniku katastrof naturalnych, w tym w wyniku powodzi, odbudowywanych na innych działkach, w tym skrócenie terminu ich wydawania do 45 dni;
  6. Liberalizacja warunków skorzystania z uproszczonej procedury lokalizowania budynków mieszkalnych (specjalny tryb decyzji o warunkach zabudowy dla odbudowy niektórych budynków mieszkalnych jednorodzinnych) i dalsze ułatwienie oraz uproszczenie odbudowy obiektów zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu;
  7. Zaproponowanie premii powodziowej, jako nowego instrumentu wsparcia remontów budynków wielorodzinnych uszkodzonych w wyniku powodzi, która uzupełniłaby rozwiązania dostępne w programie TERMO.

Klimat i ochrona środowiska

Zmiany w tym obszarze są podyktowane koniecznością odbudowy zniszczonych urządzeń wodnych o innych parametrach, w tym również w innym miejscu, w celu reakcji na zagrożenia dla ludności (głównie z powodu powodzi). W tym zakresie chodzi o rezygnację z uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i to w ograniczonym okresie czasu (tj. do 31 grudnia 2026 r.), a także tylko wobec przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko i które polegają na wykonaniu urządzeń wodnych w miejscach sprzed powodzi. Derogacja ta nie będzie całkowicie zwalniać z procedur związanych z oceną oddziaływania na obszary Natura 2000.

W tym obszarze przewidziano także wydłużenie terminu wypłaty zasiłku na pokrycie kosztów zużycia energii elektrycznej lub paliwa, niezbędnych do osuszania pomieszczeń (na rok 2025).

Gospodarka wodna

Celem w tym obszarze jest wprowadzenie rozwiązań znacznie przyspieszających procedury administracyjne. Zostaną opracowane przepisy służące zapobieganiu powodzi i ochronie przed nią (zgodnie z wymaganiami prawa unijnego i podstawowymi zasadami prawa krajowego z zakresu ochrony środowiska).

Podsumowanie i opinia

Zmiany w ustawie o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi wydają się iść w dobrym kierunku:

  • przedłużenie okresu działania instrumentów wsparcia;
  • upraszczanie warunków i zasad działania instrumentów wsparcia;
  • wprowadzenie nowych świadczeń (np. premia powodziowa, świadczenie lokalowe);
  • uproszczenie, często czasowe, procedur administracyjnych, które mają służyć jak najszybszej odbudowie obszarów zniszczonych wskutek powodzi z września 2024 r., w tym odbudowy na jej terenie urządzeń wodnych, chroniących przed powodzią;
  • wprowadzenie możliwości dobrowolnej sprzedaży (zniszczonych wskutek powodzi nieruchomości), odkupu (nieruchomości znacznie zagrożonych powodzią) czy zamiany zniszczonych przez powódź komunalnych lokali mieszkalnych;
  • próba stworzenia systemu (sprawowanej przez Wody Polskie) kontroli rozwoju zabudowy na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.

Niemniej należy zauważyć i podkreślić, że są to sugerowane zmiany, a często jedynie proponowane kierunki działań legislacyjnych, a końcowy kształt projektu ustawy, w tym zakres zmian, nie jest znany, a zatem nie wiemy, które z powyższych propozycji będą dalej procedowane i finalnie wejdą w życie, a które już nie. Ponadto nie wiadomo, jak ustawa się ukształtuje w procesie legislacyjnym, to znaczy, jakie jeszcze zmiany zostaną do niej wprowadzone.

Piotr Tarkowski – absolwent prawa oraz administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Były członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie oraz były radca prawny Urzędu Gminy Zabierzów. Po ukończeniu aplikacji radcowskiej, przy OIRP w Krakowie, od końca 2014 r. prowadzi swoją Kancelarię. Jest autorem licznym publikacji oraz trenerem w ramach szkoleń z zakresu prawa administracyjnego. Specjalizuje się m. in. w Prawie wodnym, w przedmiocie, którego doradza swoim klientom z całej Polski oraz prowadzi ich postępowania administracyjne i sądowoadministracyjne.
Strony autora poświęcone Prawu wodnemu: https://kancelariatarkowski.pl/oferta-wodne.phphttps://prawowodne.com/.


zdj. główne: Fototeo Piotr Bieniecki

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj
Porozmawiaj ze mną!