Konsultacje zmian w europejskim wykazie zakładów prowadzących recykling statków

recykling statków

Właściciele statków pływających pod banderą państwa członkowskiego Unii Europejskiej są prawnie zobowiązani, aby pod koniec okresu eksploatacji jednostki dokonać ich demontażu w stoczniach/zakładach mających potwierdzenie prowadzenia działalności zgodnie z unijnymi normami dotyczącymi ochrony zdrowia i środowiska.

Obecnie konsultacjom podlega projekt aktu prawnego mającego na celu aktualizację wykazu obowiązujących zakładów prowadzących recykling statków. Swoje stanowisko można przedstawić Komisji Europejskiej w terminie do 6 maja 2024 r. Jak wskazuje KE, opinie te zostaną zamieszczone na stronie Komisji Europejskiej oraz wzięte pod uwagę przy opracowywaniu ostatecznego kształtu inicjatywy.

Recykling statków – europejski wykaz zakładów

Pierwotnie europejski wykaz zakładów recyklingu statków przedstawiono w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/23232, która podlegała kolejnym zmianom i aktualizacjom. W ramach prowadzonych obecnie prac mających na celu odświeżenie wykazu obowiązujących zakładów prowadzących recykling statków planuje się usunięcie 3 z dotychczas funkcjonujących na liście obiektów, dodanie 2 nowych oraz dokonanie korekt w przypadku 2, które zostały umieszczone w zestawieniu wcześniej.

Jak zakłada konsultowany projekt aktu prawnego, z europejskiego wykazu usunięte zostaną również ograniczenia dotyczące demontażu platform wiertniczych. Niemniej jednak stocznie nadal związane będą ograniczeniem szerokości statków, jakie mogą przyjmować. Przy czym limit ten można będzie uznać za zniesiony po dokonaniu przeglądu umowy o współpracy z sąsiadującym zakładem recyklingu statków, również z wykazu UE.

Zakłady recyklingu statków zlokalizowane w państwie członkowskim oraz w państwach trzecich

Konsultowany projekt zawiera w załączniku listę krajów UE i krajów trzecich, w których zlokalizowane będą zakłady recyklingu statków. Wymienia się tutaj: Belgię, Danię, Estonię, Hiszpanię, Finlandię, Francję, Wielką Brytanię, Litwę, Łotwę, Niderlandy, Norwegię, Włochy, Turcję i USA.

Dla zakładów dopuszczonych do recyklingu statków w wyżej wymienionych krajach projekt przepisów wskazuje:

  • metodę recyklingu;
  • rodzaj i wielkość statków, które można poddać recyklingowi;
  • ograniczenia i warunki funkcjonowania zakładu recyklingu statków, w tym w zakresie odpadów niebezpiecznych;
  • informacje dotyczące procedury dla zatwierdzenia planu recyklingu statku przez właściwy organ;
  • maksymalną roczną wielkość recyklingu, obliczaną jako suma masy statków wyrażona w LDT, które mogą zostać poddane recyklingowi w danym roku w tym zakładzie;
  • datę wygaśnięcia włączenia do wykazu.

Od kiedy będzie obowiązywał nowy wykaz zakładów recyklingu statków?

Jak wskazuje opiniowany projekt, konsultowana obecnie decyzja wykonawcza, zmieniająca poprzednią – (UE) 2016/2323 – ustanawiającą europejski wykaz zakładów recyklingu statków zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 w sprawie recyklingu statków, wejdzie w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Akty wykonawcze i delegowane

Za wdrażanie i przestrzeganie prawa UE odpowiedzialne są przede wszystkim państwa członkowskie. Jednak w dziedzinach, w których wymagane są jednolite warunki wykonania (podatki, rolnictwo, rynek wewnętrzny, bezpieczeństwo żywności i zdrowie itp.), Komisja Europejska (a w wyjątkowych przypadkach Rada) przyjmuje akt wykonawczy. Kiedy przepisy Unii Europejskiej (UE) zostaną przyjęte, w państwach członkowskich niezbędna może być ich aktualizacja w celu uwzględnienia zmian zachodzących w konkretnym sektorze lub zapewnienia prawidłowego wykonania przepisów. Wówczas Parlament Europejski i Rada mogą upoważnić KE do przyjmowania aktów delegowanych lub wykonawczych.

Przed przyjęciem aktu wykonawczego Komisja musi zwykle zasięgnąć opinii specjalnego komitetu doradczego, składającego się z przedstawicieli wszystkich państw członkowskich. Obywatele i inne zainteresowane podmioty, w ramach programu dotyczącego skuteczniejszego stanowienia prawa, mogą przekazywać swoje uwagi na temat projektu aktu wykonawczego. Mogą to zrobić w ciągu 4 tygodni poprzedzających głosowanie komitetu nad przyjęciem lub odrzuceniem projektu danego aktu prawnego.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover