Budowa drugiego toru linii kolejowej relacji Kościerzyna-Gdynia budzi ekologiczne kontrowersje

Kościerzyna-Gdynia

Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub otwarcie protestuje przeciwko realizacji projektu PKP PLK S.A. na terenie województwa pomorskiego. W ramach inwestycji opiewającej na kwotę prawie 4 mld zł ma zostać rozbudowana o drugi tor kolejowa relacja Kościerzyna-Gdynia. Zdaniem aktywistów przedsięwzięcie stwarza poważne zagrożenie dla środowiska naturalnego oraz turystyki w regionie. PKP PLK S.A. broni projektu, zapewniając o zabezpieczeniu interesu społecznego.

Ciężki transport na Kaszubach?

Według danych przekazanych naszej redakcji przez Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub planowana inwestycja PKP obejmuje budowę linii towarowej obsługującej przede wszystkim ciężki transport. Nowa relacja Kościerzyna-Gdynia nie przewiduje budowy przystanków pasażerskich i służyć będzie wyłącznie tranzytowi. Wyznaczona trasa przebiegać ma przez obszar Natura 2000, w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu Las Ostrzycki oraz samego jeziora Ostrzyckiego.

Zdaniem Komitetu inwestycja będzie realizowana z budżetu państwa, gdyż nie otrzymała wsparcia z funduszy Unii Europejskiej. Studium wykonalności wykazało ponoć, że żaden z wariantów przedsięwzięcia nie spełnia przesłanek ekonomicznej zasadności.

Jak kolejowa relacja Kościerzyna-Gdynia może wpłynąć na Kaszuby?

Założony w 2019 r. Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub tworzą przedstawiciele lokalnych społeczności, którzy boją się skutków planowanej przez PKP PLK S.A. inwestycji. Z pomocą ekspertów środowiskowych wyrazili oni szereg obaw o oddziaływanie nowej relacji kolejowej Kościerzyna-Gdynia na przyrodnicze i historyczne walory regionu.

Jeden z głównych zarzutów dotyczy wibracji i hałasu wynikających ze wzmożonego ruchu pociągów towarowych. Aktywiści zarzucają inwestorowi zaniechanie wykonania badań w zakresie potencjalnego oddziaływania wysokich decybeli na środowisko naturalne oraz na ludzi mieszkających w regionie. Brakuje również raportu na temat wpływu wibracji na otoczenie oraz analizy scenariusza przewidującego katastrofę transportową. Zdaniem protestujących hałas pociągów w kolejowej relacji Kościerzyna-Gdynia zostanie wydatnie zwiększony wskutek charakterystycznego ukształtowania terenu w obrębie Rynny Dąbrowsko-Ostrzyckiej. Jest to o tyle istotne zastrzeżenie, że w całym Kaszubskim Parku Krajobrazowym obowiązuje strefa ciszy, a na jeziorze Ostrzyckim zakazane jest używanie łodzi spalinowych.

Rezerwat Ostrzycki Las ma powierzchnię ponad 50 ha i jest częścią obszaru Natura 2000 Uroczyska Pojezierza Kaszubskiego PLH220095. Na terenie rezerwatu występuje ponad 400 gatunków roślin naczyniowych, w tym osiem objętych ochroną częściową. Uroczyska Pojezierza Kaszubskiego są ostoją o wyjątkowo dużym zróżnicowaniu warunków siedliskowych, w której gnieżdżą się i odpoczywają liczne gatunki ptactwa leśnego oraz wodno-błotnego. Cały obszar cechuje urozmaicona rzeźba terenu, bujne lasy mieszane oraz liczne jeziora, co czyni go wyjątkowo atrakcyjnym pod względem turystycznym.

Zastrzeżenia i postulaty Kaszubów

Kolejowa relacja Gdynia-Kościerzyna w poszerzonej, dwutorowej wersji budzi kontrowersje nie tylko natury środowiskowej. Komitet Społeczny Obrona Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Kaszub w liście otwartym do mediów wskazuje na szereg problemów proceduralnych, w tym fakt ogłoszenia przetargu bez zapewnionego wcześniej źródła finansowania oraz stosowanie rygoru natychmiastowej wykonalności. Komitet złożył już dwie skargi w tej sprawie do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Zastrzeżenia Kaszubów budzi również nieuwzględnienie historycznej wartości obiektów znajdujących się na trasie planowanej inwestycji. Mowa o fragmentach pochodzącej z XIX w. zabytkowej linii kolejowej na odcinku Kościerzyna-Somonino oraz wiadukcie w Krzesznej, który wkrótce zostanie wpisany do rejestru zabytków. Przedstawiciele Komitetu podkreślają, że poszerzona kolejowa relacja Kościerzyna-Gdynia może spowodować zanik turystyki w okolicach tak popularnych miejscowości jak Sławki, Rybaki, Wieżyca, Krzeszna, Szymbark, Potuły czy Gołubie Kaszubskie. Są to również miejsca pracy i życia dla tysięcy Kaszubów.

Zdaniem Komitetu Społecznego drugi tor kolejowy z Kościerzyny do Gdyni nie jest niezbędny. W jego opinii, w celu realizacji zwiększonych potrzeb transportowych wystarczyłoby przeprowadzić rewitalizację istniejącej linii, polegającą m.in. na elektryfikacji oraz wprowadzeniu tzw. mijanek. Inwestycja planowana przez PKP PLK S.A. jest pod tym kątem przeszacowana, a zaniepokojeni konsekwencjami jej realizacji Kaszubi proszą o wsparcie w walce o wstrzymanie działań.

Stanowisko PKP

O komentarz do sprawy poprosiliśmy przedstawicieli PKP PLK S.A. Inwestor wyjaśnia, że w wyniku realizacji dwóch planowanych projektów: Prace na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna oraz Prace na odcinku Kościerzyna-Gdynia znacząco zwiększy się prędkość jazdy pociągów pasażerskich i towarowych, a podróżni z Trójmiasta i Bydgoszczy będą mieli łatwiejszy dostęp do atrakcji Kaszub. W konsekwencji ludzie chętniej będą wybierać bardziej ekologiczny transport kolejowy, co ograniczy ruch samochodowy w ważnym turystycznie regionie i korzystnie wpłynie na środowisko naturalne.

Modernizacja kolejowej relacji Kościerzyna-Gdynia jest elementem szerszego programu rozwoju połączeń, którego celem jest zwiększenie ekonomicznego potencjału portu w Gdyni. Długofalowe skutki obejmą więc wzmocnienie gospodarcze regionu, co przełoży się na wzrost dochodów ludności i zwiększone zyski z turystyki.

PKP PLK S.A. wyjaśnia również, że pozyskało już większość wymaganych decyzji środowiskowych, a realizacja inwestycji przebiega zgodnie z prawem i w granicach prawa. Raport o oddziaływaniu na środowisko nie wykazał negatywnego wpływu przedsięwzięcia na sześć obszarów Natura 2000 położonych w pobliżu linii kolejowej ani na rezerwat Ostrzycki Las. W dokumencie zagwarantowano wdrożenie takich obostrzeń, jak wygrodzenia w pobliżu obszarów chronionych czy zakaz lokowania zapleczy budowy w obrębie terenów Natura 2000.

Oceniając inwestycję, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku i Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska sformułowali szereg zaleceń, które mają zrekompensować wpływ, jaki modernizowana relacja kolejowa Kościerzyna-Gdynia będzie wywierać na otoczenie. Warunki, jakie PKP PLK S.A. zobowiązuje się spełnić, obejmują m.in.

  • zachowanie szczelin pod torami, które umożliwią migrację płazom i małym ssakom;
  • wywieszanie budek dla ptaków i skrzynek dla nietoperzy;
  • nasadzenie drzew i krzewów wokół infrastruktury kolejowej;
  • realizację prac generujących hałas poza godzinami ciszy nocnej.

Przedstawiciele PKP PLK S.A. przyznają, że badania akustyczne wykazały przekroczenia norm w kilku lokalizacjach. W związku z tym planuje się montaż tłumików i ekranów akustycznych w okolicach Gołubia oraz na odcinku Kościerzyna-Somonino. Jednocześnie inwestor zwraca uwagę, że postęp technologiczny związany z torami bezstykowymi oraz pociągami elektrycznymi pozwala zasadniczo ograniczyć wpływ tego rodzaju transportu na otoczenie. Po zakończeniu budowy planowane jest przeprowadzenie dalszych pomiarów i podjęcie ewentualnych działań naprawczych.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu. Zgadzając się, zgadzasz się na użycie plików cookie zgodnie z naszą polityką plików cookie.

Close Popup
Privacy Settings saved!
Ustawienie prywatności

Kiedy odwiedzasz dowolną witrynę internetową, może ona przechowywać lub pobierać informacje w Twojej przeglądarce, głównie w formie plików cookie. Tutaj możesz kontrolować swoje osobiste usługi cookie.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

Technical Cookies
In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Cloudflare
For perfomance reasons we use Cloudflare as a CDN network. This saves a cookie "__cfduid" to apply security settings on a per-client basis. This cookie is strictly necessary for Cloudflare's security features and cannot be turned off.
  • __cfduid

Odrzuć
Zapisz
Zaakceptuj

music-cover